Q-teatterin Pääomani


Q-teatterin Pääomassani tutustumme keski-ikäiseen suomenruotsalaiseen Naiseen ja hänen Mieheensä. Naisen elämässä tuntuu raha ja etenkin sen kartuttaminen olevan tärkein asia.

Näytelmän alku on herkullinen. Pariskunta on Aktia-pankissa tapaamassa pankkineuvojaansa. Pariskunta haluaa ostaa uuden asunnon kalliilta alueelta Helsingistä. Ostamiseen tarvitaan lainaa. Keskustelu käydään koko ajan ruotsin kielellä, Naisen äidinkielellä. Mies osallistuu keskusteluun hyvin vähän.

Milja Sarkola on sekä kirjoittanut että ohjannut näytelmän. Hänen näytelmänsä on syntynyt kirjasta, joka on Sarkolan esikoisteos. Tätä ennen hän on kirjoittanut näytelmiä ja ruotsin kielellä. Nyt hän on kirjoittanut kirjansa ja näytelmänsä suomen kielellä. Näytelmässä käytetään kolmea kieltä, koska toinen näytös tapahtuu Amerikassa kirjailija-residensissä ja siellä puhutaan vain englantia.

Ihan samalla tavalla kuin Mies (jäyhä Tommi Korpela) osallistuu pankkineuvotteluihin hyvin ulkopuolisena, hän jää vähitellen ulkopuoliseksi vaimonsa innokkuudesta omistautua omaisuutensa kartuttamiseen. Laskelmat siitä mihin päin kaikki muuttuu ovat keskeinen osa Naisen (mainio Eero Ritala) elämää. Mies ja lapsikin jäävät taka-alalle.

Selkeästi Milja Sarkola on näytelmällään halunnut välittää sen missä keskiluokkainen yhteiskuntamme menee. Tietysti kaikkea sävyttää myös sitkeässä elävä käsityksemme (suomen kielisten) suomenruotsalaisesta bättre folk -väestä. Pääomaa on monenlaista, mutta Sarkolan pääoma on tässä näytelmässä vain rahaa, henkivakuutuksia, lainaa, osakkeita, arvon nousua.

Yllättävästi näytelmän toinen osa käsittelee taiteilijana olemista. Sinänsä idea erimaalaisten ja eri alojen taiteilijoiden kohtaamisesta on oivallinen, mutta se ei oikein istunut Pääomani kokonaisuuteen. Kaiken lisäksi siirryttiin käyttämään pelkästään englannin kieltä. Milja Sarkolan omien sanojen mukaan meillä kaikilla on vähintään kaksi kieltä. Kaksi kieltähän on meilläkin, jotka emme osaa täydellisesti ruotsia. On suomi ja englanti.  
  
Kaisa Rasilan valkoinen lavastus sopii Pääomani -näytelmän olemukseen hienosti. Rajumpikin analyysi rahasta ja sen olemuksesta olisi voinut olla.


                                    Tommi Korpela ja Eero Ritala 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Täydelliset häät Krapin kesäteatterissa

KADONNEEN KUULOLAITTEEN METSÄSTYS

Peukalon virittäminen