Q-teatterin Pääomani
Q-teatterin Pääomassani tutustumme keski-ikäiseen
suomenruotsalaiseen Naiseen ja hänen Mieheensä. Naisen elämässä tuntuu raha ja
etenkin sen kartuttaminen olevan tärkein asia.
Näytelmän alku on herkullinen. Pariskunta on
Aktia-pankissa tapaamassa pankkineuvojaansa. Pariskunta haluaa ostaa uuden
asunnon kalliilta alueelta Helsingistä. Ostamiseen tarvitaan lainaa. Keskustelu
käydään koko ajan ruotsin kielellä, Naisen äidinkielellä. Mies osallistuu
keskusteluun hyvin vähän.
Milja Sarkola on sekä kirjoittanut että ohjannut näytelmän.
Hänen näytelmänsä on syntynyt kirjasta, joka on Sarkolan esikoisteos. Tätä
ennen hän on kirjoittanut näytelmiä ja ruotsin kielellä. Nyt hän on
kirjoittanut kirjansa ja näytelmänsä suomen kielellä. Näytelmässä käytetään
kolmea kieltä, koska toinen näytös tapahtuu Amerikassa kirjailija-residensissä
ja siellä puhutaan vain englantia.
Ihan samalla tavalla kuin Mies (jäyhä Tommi Korpela)
osallistuu pankkineuvotteluihin hyvin ulkopuolisena, hän jää vähitellen
ulkopuoliseksi vaimonsa innokkuudesta omistautua omaisuutensa kartuttamiseen.
Laskelmat siitä mihin päin kaikki muuttuu ovat keskeinen osa Naisen (mainio
Eero Ritala) elämää. Mies ja lapsikin jäävät taka-alalle.
Selkeästi Milja Sarkola on näytelmällään halunnut
välittää sen missä keskiluokkainen yhteiskuntamme menee. Tietysti kaikkea
sävyttää myös sitkeässä elävä käsityksemme (suomen kielisten)
suomenruotsalaisesta bättre folk -väestä. Pääomaa on monenlaista, mutta
Sarkolan pääoma on tässä näytelmässä vain rahaa, henkivakuutuksia, lainaa,
osakkeita, arvon nousua.
Yllättävästi näytelmän toinen osa käsittelee taiteilijana
olemista. Sinänsä idea erimaalaisten ja eri alojen taiteilijoiden kohtaamisesta
on oivallinen, mutta se ei oikein istunut Pääomani kokonaisuuteen. Kaiken
lisäksi siirryttiin käyttämään pelkästään englannin kieltä. Milja Sarkolan
omien sanojen mukaan meillä kaikilla on vähintään kaksi kieltä. Kaksi kieltähän
on meilläkin, jotka emme osaa täydellisesti ruotsia. On suomi ja englanti.
Kaisa Rasilan valkoinen lavastus sopii Pääomani -näytelmän olemukseen
hienosti. Rajumpikin analyysi rahasta ja sen olemuksesta olisi voinut olla.
Tommi Korpela ja Eero Ritala
Kommentit
Lähetä kommentti