Hurja Humiseva harju
Helsingin Kaupunginteatterin Humisevalla harjulla tuulee,
sataa ja myrskyää. Siellä synnytään, rakastetaan, vihataan, potkitaan,
raavitaan, raivotaan, itketään, huudetaan, kuollaan. Ahdistavan, mutta samalla
mahdollisuuksia tarjoavan elämän koko kuva.
Humiseva harju on Emily Brönten ainoa romaani. Emily
kuoli 30-vuotiaana keuhkotautiin. Hänen sisarensa Charloten Kotiopettajattaren
romaani on Humisevan harjun kanssa kuulunut monen ikäpolveni nuoren tytön
lukemistoon. Raju ja kaikkea uhmaava rakkauskertomus vetosi nuoreen lukijaan.
Nyt hämmästelen mitä ymmärsin koko romaanista.
Ohjaaja Lauri Maijalan Humisevalla harjulla mikään ei ole
tavallista. Apunaan lavastaja Katariina Kirjavainen, pukusuunnittelija Sari
Suominen, valosuunnittelija William Iles ja äänisuunnittelija Eradj Nazimov
ohjaaja Lauri Maijala on rakentanut isolle näyttämölle puitteet, joissa hurja
elämänmeno saa samalla kertaa maagiset ja hyvin realistiset puitteet.
Skeittirataa ylös ja alas!
Humisevan harjun – kaamean kolkon talon – elämä muuttuu
kun perheen isä (Matti Ranin) tuo kaupunkimatkaltaan villin pojan, jolle isä
antaa nimen kuolleen veljensä mukaan. Pojasta tulee Heathcliff (Markus
Järvenpää). Perheen poika Hindley (Markku Haussila) ei siedä uutta tulokasta
olleenkaan. Kun Hindley satuttaa ja loukkaa Heathcliffia, isä ei hyväksy
poikansa käytöstä, vaan hakkaa ja rankaisee poikaansa kerta toisensa jälkeen.
Syntyy loputon kierre, joka ei katkea. Sama mies joka on halunnut pelastaa
pienen pojan varmalta kuolemalta, on hyvin väkivaltainen ja pelottava. Miksi?
Catherine (Oona Airola) ihastuu heti Heathcliffiin.
Heistä tulee erottamaton pari, jonka kanssakäymistä mikään ei voi estää. Kun
lapset kasvavat muuttuu heidän kiintymyksensä rakkaudeksi, jota ympäristö on
hyväksy ollenkaan. Catherine avioituu säätynsä mukaan ja päätyy toisella
tavalla sairaaseen taloon, mitä hänen kotinsa on ollut.
Humisevassa harjussa vain kosto on se mikä kannattelee
miehiä. Naiset rakastavat, mutta ympäristön käsityksen mukaan aina väärää
miestä. Rajut tunteet ja teot vierivät lavalta katsomoon – katsomon keskelle
rakennettu ylöspäin kohoava ramppi ja sillä ”keikkuvat” näyttelijät lisävät
tunnetta – olen kaiken keskellä, yhtenä heistä.
Esitys on hyvin liikunnallinen. Näyttelijöiden
liikkuminen ja hyppiminen on taidokasta ja harkittua. Ja monella tavalla
tyypillistä Lauri Maijan ohjauksissa. Näyttelijöiden läsnäolo ja heittäytyminen
tilanteesta toiseen on huikeaa. Leena Rapola Nelly-palvelijana on aivan jotain
muuta, mitä hänen työssään olen aikaisemmin nähnyt. Huikeaa, kuten kaikkien
muidenkin näytteleminen.
Oona Airolan Cathy on samalla kertaa herkkä ja vahva.
Airolan ja kaikkien näyttelijöiden läsnäolo ja antaumuksellinen ote kaikkeen on
häkellyttävä. Siinä missä korpit uhkasivat välillä kaikkea, olisi ohjaaja Lauri
Maijala voinut ilmaantua ensi-illassa loppukiitoksiin taikurin viitassa ja
hatussa. Niin maagista ja vaikuttavaa kaikki oli!
Oona Airola ja Markus Järvenpää
Kuva Robert Seger
Kommentit
Lähetä kommentti