Amos A. Svenska Teatern

Svenska Teaternin Amos A. näytelmää katsoessa opin, että Amos Anderson oli liikemies, lehden kustantaja, kulttuurivaikuttaja ja taidemesenaatti, mutta hän oli myös teatterin suuri ystävä ja ohjasi myös itse esityksiä Svenska Teaterniin. Teatteri saattoi olla Amokselle henkireikä kaiken johtamisen ja yrittämisen ohella.

Näytelmässä Andersonin suhde teatterinjohtaja Nicken Rönngreniin (Riko Eklundh) oli hyvin tärkeä ja läheinen.  

Kari Heiskasen ohjaama näytelmä on hyvin moniulotteinen ja pystyy hyvin tuomaan esille Gunilla Hemmingin kattavan käsikirjoituksen asiat. Sen lisäksi että näytelmä valottaa hyvin Amos A:n persoonallisuutta, se pureutuu myös etenkin 1930-luvun yhteiskuntamme tapahtumiin ja suomenruotsalaisuutta uhkaaviin ilmiöihin.

Kysymys joka vääjäämättä aina esitetään Andersonista puhuttaessa: pitikö hän enemmän miehistä kuin naisista. Näytelmässäkin Amos kertoo selkeästi ettei hän mene koskaan naimisiin eikä halua lapsia. Hän pelkäsi että hänen veljiensä mielisairaudet saattaisivat olla perinnöllisiä.

Vaikka Amos (loistavasti näyttelevä Patrick Henriksen) valloitti myös naisia, hän ei halunnut sitoutua kehenkään. Kaikkien kohdalla hänen puritaaninen asenteensa ei tehonnut. Näytelmän ilopilleri Malin Saine Mona Mårtensonina ei pystynyt rikkomaan Amoksen itsenäisen miehen ulkokuorta. Naiset hälvensivät toisaalta mielikuvaa Amoksen homoseksuaalisuudesta tai sitten ei.

Näytelmä on kaiken kaikkiaan raikkaasti ja monipuolisesti toteutettu elämäkerta. Ilman hengästyttävää tahtia ehditään kertoa monipuolisen ihmisen elämästä paljon eikä mikään kuitenkaan vaikuta pintapuoliselta raapaisulta. 

Teatteritalon ulkopuolella, Erottajan puolella on valokuvanäyttely, joka kertoo Amos Andersonin ja Svenska Teaternin yhteyksistä. Näyttelyyn tutustuminen virittää katsoja jo etukäteen esityksen tunnelmaan.    

Esitystä oli helppo seurata puhelimeen saatavalla käännöstekstillä. Käännökset heijastettiin myös kaikkien nähtäville. Svenska Teaternin erikoisuus on kuvatulkkaus.

Sain liput teatterilta.



                                                   Patrick Henriksen 
                                                    Kuva Cata Portin 











Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Peukalon virittäminen

Exlibrikseni tarina

Pitäjänmäen uusi sydän