Teatteri Avoimien Ovien Niskavuori


Hella Wuolijoen Niskavuorella on vain vahvoja naisia. Ovatpa he kasvaneet siellä tai sinne tuotuja, emäntiä, tyttäriä tai piikoja. Heidän kohtalonsa on ymmärtää Niskavuoren itsekkäitä ja epävakaita, mutta hyvin hurmaavia miehiä. 

Teatteri Avoimiin Oviin ohjaaja, teatterin johtaja Heini Tola oli valinnut päähenkilöiksi Niskavuori -näytelmään Loviisan ja Hetan. Nämä kaksi naista eivät elinaikanaan oppineet pitämään toisistaan. Heta ei tavallaan koskaan antanut Loviisalle anteeksi sitä, että tästä tuli Niskavuoren emäntä ja hänen siellä syntyneen ja kasvaneen oli pakko väistyä muualle.

Näytelmässä on selkeästi kaksi erillistä tarinaa näytelmän nimen mukaisesti. Ensimmäisellä puoliajalla kerrotaan nuoren Loviisan sopeutumisesta taloon, johon hänet on naitu rahan takia. Sen Loviisa on ymmärtänyt alusta lähtien. Juhanin mielestä Loviisan pitäisi myös hyväksyä hänen rakkautensa Malviina -piikaan ja tämän poikaan. Loviisan periksiantamattomuuden, anteeksi antavan ja ymmärtävän rakkauden olemme nähneet ja kuulleet näytelmissä ja elokuvissa lukemattomia kertoja, mutta ilmiössä on merkillistä vetovoimaa ja ajattomuutta.

Niskavuoren Heta on ylpeydessään ja ankaruudessaan aivan erilainen kuin Loviisa. Kun Heta ei saa rakastamaansa miestä, on hänen katkeruutensa elinikäinen. Olosuhteiden pakosta Heta suostuu vaimoksi omasta mielestään mitättömälle rengille, josta kuitenkin ilman vaimon tukea sukeutuu paikkakunnan mahtihenkilö. Ripaus Hetaa on varmasti monessa tämän päivän naisessa, mutta ei yhtä pelkistettynä kuin Hetassa.

Nämä kaksi naista ovat näyttämöllä Teatteri Avoimissa Ovissa yhdessä ja erikseen. Loviisan ja Hetan tarinat esittää kolme näyttelijää: Ella Pyhältö (Loviisa, Siipirikko,  Jaakko), Mirva Kuivalainen (Heta, Malviina) sekä Jukka Pitkänen (Juhani, Akusti, Santeri). 

Lavastus on Avoimien Ovien tyylin mukaisesti pelkistetty ja viitteellinen (Ia Ensterä). Iso osa esitystä on Salla Markkasen musiikilla. Se tukee tarinaa, vie sitä eteenpäin tai pysäyttää välillä katsojan ja pakottaa miettimään menikö kaikki oikein.  

Tämän kevään toisen Niskavuoren Hetan olen nähnyt Teatteri Jurkassa. Energisessä ja pakahduttavan hienossa esityksessä näyttelijät Ella Mettänen ja Eero Ojala näyttelevät yhteensä 16 eri roolissa.

Voimakkaimpana jäi molemmista näytelmistä mieleen Hetan ylpeys ja jääräpäisyys. Heta ei voi antaa arvoa Akustille tämän kuoltuakaan. Ei vaikka koko yhteisö, missä he elävät arvostaa uutteraa ja aikaansaapaa miestä monella tavalla. Heta on se, joka ei Akustia passaa eikä palvo. Heta on viimeistä piirtoa myöten niskavuorelainen välittämättä siitä mitä Akusti tekee, ostaa ja omistaa. Lapsetkaan eivät häntä pehmitä.

Hella Wuolijoen mahtavuus on siinä, että kuvatessaan Hämeen talonpoikaista yhteisöä, hän samalla osaa kuvata meitä suomalaisia riippumatta ajasta ja paikasta.

Eläkkeelle keväällä jäävä Heini Tola on tarjonnut Teatteri Avoimien Ovien katsojille hienoja, mieleen painuneita esityksiä. Minna Canthin näytelmät ovat saaneet aivan uusia ulottuvuuksia Tolan toteutuksissa. Monesta katsojasta on tullut vankkumaton Avoimien Ovien ystävä. Kiitos Heini! 


                                            Jukka Pitkänen, Mirva Kuivalainen, Ella Pyhältö
                                                                                 Kuva Mikko Mäntyniemi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Peukalon virittäminen

Niin kuin taivaassa Helsingin Kaupunginteatterissa

Vantaan Näyttämön nousu ja lasku