Helsingin Kaupunginteatterin Pieni merenneito ja Riistapolku
Helsingin Kaupunginteatterissa eri puolilla taloa on
näyttämöillä kaksi tyttöä, toinen heistä oikeastaan nuori nainen, jotka
tietävät mitä haluavat elämässään juuri sillä hetkellä.
Pienessä merenneidossa Ariel on palavasti rakastunut
prinssi Erikiin. Riistapolussa pienellä näyttämöllä 13-vuotias Hanni ihastuu
itseään kuusi vuotta vanhempaan Franziin eikä mikään ole sen jälkeen ennallaan.
Kuten ei Arielinkaan elämässä kun hän on pelastanut veden varaan joutuneet uljaan
prinssin.
Pieni merenneito on monelle lapsuudesta tuttu H.C. Andersenin
satu, jossa merenneito antaa pois äänensä, jotta saa pyrstönsä tilalle jalat ja
pääsee veden päälle. Helsingin Kaupunginteatterin suurelle näyttämölle on
loihduttu uskomattoman hieno niin vedenalainen kuin maanpäällinenkin maailma.
On kuin kaikki tekijät ohjaaja Samuel Harjanne,
kapellimestari Risto Kupiainen, koreografi Gunilla Olsson-Karlsson, lavastaja
Peter Ahlqvist ja puvustaja Pirjo Liiri-Majava olisivat päässeet toteuttamaan
kaikki hurjimmatkin haaveensa satumaailman luomisessa.
Sama innostus on tarttunut kaikkiin. Näin Arielina Sarah
Nedergårdin. Hän oli varmasti yhtä viehättävä ja hienosti laulava Ariel kuin
Sonja Pajunoja. Teatterikaverini 11-vuotias Kerttu oli huolissaan osaako
roolinpaikkaaja varmasti kaikki laulujen sanat. Osasi ja paljon enemmänkin.
Martti Manninen vastasi täysin mielikuvaa uljaasta
prinssistä. Hän ymmärsi hätistää ympäriltään pois onnenonkijat ja odottaa hänet
meren syleilystä pelastanutta kaunisäänistä tyttöä. Erikiä eivät kuninkaan hommat
paljon kiinnostaneet. Mutta kun hän löysi rakkaansa niin siinä sivussa hän
päätti ottaa vastaan hänelle kuuluvan työnkin.
Esityksen huikein tyyppi oli ehdottomasti noita-Ursula
(Sanna Saarijärvi). Pienimmät katsojat vähän pelkäsivätkin jylisevällä äänellä
pauhaavaa mustekalojen vartioimaa hurjimusta. Hykerryttävä rooli ja suoritus.
Näyttämöllä näimme toinen toistaan mielenkiintoisempia
meren eläviä ja maan päälläkin hääräsi väkeä vaikka kuinka paljon. Lavasteet,
äänet, valot, puvut – kaikki oli toinen toistaan hienompia. Lopun
saippuakuplataivas kruunasi kaiken.
Moni katsoja huokaili että tämä kaikki on varmasti
maksanut paljon, mutta esitys olikin kaikilta osin hintansa väärtti. Eikä
sekään häirinnyt ettäDisney-versiossa on onnellinen loppu.
Riistapolun raastava totuus
Saksalainen näytelmäkirjailija Franz Xaver Kroetz on
saanut aiheen vuonna 1917 kirjoittamaansa näytelmään Riistapolku tosi-elämän
tapahtumista. Perheen ainoa tytär rakastuu päätä pahkaa 19-vuotiaaseen
kovis-luuseriin, päätyy tämän kanssa sänkyyn. Kun asia selviää, poika
passitetaan vankilaan, mistä hän vapautuu hyvin pian ja suhde jatkuu, niin että
tyttö tulee raskaaksi.
Ohjaaja Lauri Maijala on rakentanut Hannin perheestä karun
kuvan vuosikymmenten takaisesta työläisperheestä. Isän (Risto Kaskilahti) sanalla
on perheessä paljon enemmän painoarvoa kuin äidin (Ursula Salo) puhumattakaan
tyttären mielipiteillä. Samalla tavalla kuin isä sanoo Arielille, että niin
kauan kuin elät minun kattoni alla, mielipiteeni on lakisi, sanoo isä
Hannillekin.
Hannin (eloisa Ella Mettänen) määrätietoisuus rakkautensa
varjelemisessa on osittain käsittämätön, osittain ymmärrettävä. Miksi vanhemmat
eivät suostu ymmärtämään häntä. Isä ratkaisee ahdistustaan pohtimalla mitä
natsit olisivat tehneet Franzin (Paavo Kinnunen) kaltaiselle
lapsenraiskaajalle.
Näytelmän loppu on osittain käsittämätön osittain
ymmärrettävä. Hannille on olemassa vain yksi ratkaisu. Isästä on päästävä eroon
ja hänellä riittää rohkeutta toteuttaa hurjimmatkin suunnitelmat.
Lauri Maijalan ohjaamassa tarinassa ei osoitella ketään,
kerrotaan mitä tapahtui ja pakotetaan katsoja etsimään vastausta moniin kysymyksiin.
1960-luvun lopun ja 1970-luvun työläisperheen elämä on karua. Televisio pauhaa
nurkassa kaiken aikaa, syödään yksinkertaista ruokaa, kaikki toistuu päivästä
toiseen samanlaisena, isä valittaa työstään ja äiti yrittää kannustaa miestä ja
lasta – onnistumatta siinä kuitenkaan kovin hyvin. Tyttären henkiset voimavarat
eivät löydä oikeaa reittiä aikuiseen ja mahdollisesti toisenlaiseen elämään.
Kuva Tapio Vanhatalo
Kommentit
Lähetä kommentti