Karamazovin veljekset Kansallisteatterissa
Dostojevskin vuonna 1880
ilmestyneessä Karamazovin veljeksissä on salaperäistä ajattomuutta. Mikä meitä
viehättää isässä, joka ei välitä kahdessa avioliitossa ja mahdollisesti myös
yhdessä aviottomassa suhteessa syntyneistä neljästä pojassaan. Pojissa, jotka
eivät välitä isästään eivätkä toisistaankaan. Heidän välien selvittelynsä
tempaa mukaansa Kansallisteatterin Pienen näyttämön uudessa esityksessä, kuten
se aikanaan vangitsi kirjan lukijana ja vuosia sitten nähdyssä Ryhmäteatterin
ainakin viisi tuntia kestäneessä esityksessä.
Kansallisteatteri mainostaa
näytelmää Hannu-Pekka Björkmanilla. Loistava Björkman ei kuitenkaan täysin ole
näytelmän kantava voima. Hän on sitä jotka hetki kun hän on näyttämöllä, mutta
näytelmän juoni vaatii että hän häviää sieltä. Tilalle jäävät pojat. Dmitri
(Heikki Pitkänen) on rakkautensa ja saamattomuutensa kanssa painiskeleva
Fjodorin vanhin poika. Ivania (Miro Lopperi) on kuvattu isänsä kaltaiseksi
vehkeilijäksi ja elostelijaksi. Lopperin luikerteleva, akrobaattinen Ivan on
tämän päivän elostelija ja kaikkea hyvää elämäänsä kahmiva narsisti. Juho
Uusitalon Aleksei on syrjään vetäytyvä ja arka nuorimmainen.
Ohjaaja Samuli Reunanen on
rakentanut äänen ja liikkeen avulla katsojalle vaativan, monikerroksisen
esityksen. Karamazovien kaikenlainen kylmyys ja raakuus ei jätä ketä ulkopuoliseksi,
jollain tavalla dostojevskimäiseen elämänmenoon on pakko ottaa kantaa. Kaikkea
yrittää tasoittaa ja ymmärtää luostarin vanhin Zosima (aina hurmaavasti ja
juuri oikealla tavalla näyttelevä Seela Sella).
Zosiman neuvo: "Ennen kaikkea välttäkää valhetta, kaikenlaista valhetta. Valheen varassa voi kulkea maailman läpi, mutta takaisin ei ole kääntymistä. Pitäkää siis vaari valheestanne sillä se joka kallsitaa korvansa omille valheilleen ei kohta enää tunnista totuutta itsessään sen paremmin kuin ympäirillään ja lakkaa siis kunnioittamasta sekä itseään että toisia, ja kun ei enää kunnioita ketään, lakkaa rakastamasta."
Näytelmän omaperäisen äänimaailman on luonut Iiro Ollila, joka myös on lavalla huolehtimassa että äänet ovat kohdallaan. Samalla tavalla kun äänet tukevat ja vahvistavat kaikkea sitä tekee myös Liisa Risun koreografia.
Seela Sella ja Hannu-Pekka Björkman
Kuva Tommi Mattila
Kommentit
Lähetä kommentti