Heidi Köngäksen Siivet kantapäissä
Heidi Köngäksen Siivet kantapäissä (Otava 2021, 363 s.) tutustuttaa lukijan vahvaan, itsenäiseen ja erittäin ammattitaitoiseen naiseen. Marja Rankkala (1918-2002) on tuttu nimi meille, jotka lapsena ja nuorena kuuntelimme radiosta kuunnelmia maanantai-iltaisin. Koko perhe kokoontui radion äärelle ja kuunnelmaa kuunneltiin hiiskumatta.
Siivet
kantapäissä kertoo Rankkalan vuosista Yleisradiossa, ensin free
lancerina ja sitten vakituisena Radioteatterin ohjaajana. Rankkala oli myös
etevä näytelmien sovittaja ja kääntäjä. Näyttelijän työ ei kiehtonut häntä
samalla tavalla kuin kääntäminen ja ohjaaminen.
Siivet kantapäissä
on myös kertomus suuresta rakkaudesta, josta Rankkala ei toipunut koskaan,
vaikka miehiä elämän varrella riitti. Olavi Paavolainen oli Radioteatterin pomo
ja hänestä tuli myös Rankkalan rakastettu samaan aikaan kun hän seurusteli
Hertta Kuusisen kanssa. Ei ole vaikea arvata kumpi jäi toiseksi. Romaanissa
Paavolaista kutsutaan Janukseksi, kaksinaamaisen jumalan mukaan.
Miksi yhä
kuvittelen, että vain minä ymmärsin maailman samoin kuin sinä. Olimme samasta
jalavasta veistettyjä, pitkiä hujoppeja kumpikin.
Köngäs eläytyy taiturimaisesti henkilöidensä elämään ja ajatusmaailmaan. Rankkala pohtii paljon miksi häntä huomattavasti vanhemmat kirjailijat ja taiteilijat juovat paljon ja eivät osaa elää ihanteidensa mukaan. Kirja on paljon muutakin kuin kertomus Marja Rankkalan miehistä ja häntä ympäröivästä kulttuuri-Suomesta.
Kommentit
Lähetä kommentti