Rönsyilevä Musta Saara
Runsauden sarvi vai sekahedelmäkeitto. Pirkko Saision,
Jussi Tuurnan ja Laura Jäntin uusin aikaansaannos Musta Saara Suomen
Kansallisteatterin suurella näyttämöllä on räiskyvää teatteria. On hyvä
käsikirjoitus, korvia hivelevää musiikkia ja oivalluksia pursuava ohjaus.
Taitava näyttelijäkaarti. Näytelmän aihe ajankohtainen ja koskettava.
Transsilvaniaan on tarkoitus rakentaa Unionin rahoilla uusi
asuinalue romaneille. Asuntojen tieltä on purettu suuri sikala. Rahat ovat
kadonneet ennen kuin asunnot on saatu aikaan. Kun ei asuntoja, romanit lähtevät
katsomaan suojelupyhimystään Mustaa Saaraan Ranskaan Camarguen suistoon.
Matkalla ovat vastassa ottomaanit, husaarit ja janitsaarit.
Toisaalla Kansallispuolueen johtohahmot isä (Juha Mujea) ja
tytär (Katariina Kaitua) pyrkivät Ranskan presidentiksi. Tytär vauhdittaa omaa
kisaansa Jeanne d´Árcin hahmossa. Draculakin (Timo Tuominen) sekaantuu
presidenttikisaan. Ja on siellä matkalla kolme vanhaa tanssijatartakin (Sinikka
Sokka, Ulla Tapaninen ja Tiina Weckström).
Kun Juha Muje toivottaa väen tervetulleeksi, tulee mieleen
Saision Homo ja Slava. Katsoja palautetaan aina välillä reaalimaailmaan, kun
näyttelijät vuorollaan tulevat kertomaan monesko kohtaus on menossa. Raisuun
menoon on helppo tempautua mukaan, mutta samaan aikaan tuntuu, että kaikkea on
tarjolla aivan liikaa. Välillä kohtaukset tuntuvat tarpeettoman pitkiltä, on
kuin laulu ei loppuisi koskaan.
Mutta ehkäpä tästä kaikesta syntyykin tunne, jota tekijät
tavoittelevat. Vaikka mitä tehdään romanien tilanne sen enempää kuin moni
muukaan asia ei ole muuttunut – ei ottomaanien eikä husaarien ajoista. Tilalle
on tullut sellaista, mistä meistä harva pitää. Pirkko Saision Musta Saara on
tärkeä näytelmä. Se pysäyttää ja mitä enemmän se ärsyttää sitä enemmän se vaikuttaa.
Kuva Tuomo Manninen
Kommentit
Lähetä kommentti