Teattereiden siivittämänä
Vanja-enot puhuttelevat
Turhaan ei loppukesästä ja alkusyksystä kohistu kahden
suuren helsinkiläisteatterin Vanja-enosta. Kansallisteatterin huikea esitys
jättää ainakin minun kokemuspiirissäni kaikki muut Tsehovin Vanja-enon esitykset
varjoonsa. Paavo Westerbergin ohjaama esitys ammensi voimansa ohjaajan hienosta
uudesta käännöksestä sekä ajattomasti elämäänsä väärällä tavalla elävistä
ihmisistä.
Eero Aho, Heikki Nousiainen, Terho Panula, Emmi
Parviainen, Seppo Pääkkönen, Kristo Salminen (Vanja-eno), Krista Kosonen ja Seela
Sella olivat kaikki itsensä oloisissa rooleissa ja onnistuivat niissä. Suuresti
ihailemani Krista Kosonen vangitsee katsojan mielenkiinnon pelkällä läsnä
olollaan. Professorin (Nousiainen) nuori rouva ei paljon jutellut kenellekään ihailijoistaan.
Näytelmän lavastus jäntevöitti koko esityksen.
Ovia ja ikkunoita täynnä oleva
luhistumaisillaan oleva suuri talo symboloi hyvin siellä asuvia ja kävijöitä.
Moni koki tekevänsä työtä turhaan ja elävänsä elämää joka ei ole minkään
arvoinen. Kaunis musiikki siivitti hienosti sopivalla tavalla verkkaista
esitystä. Hämmentävintä on miten ajankohtaisia Tsehovin yli sata vuotta vanhat
ajatukset metsän- ja luonnonsuojelusta ovat. Me olemme nämä kaikki
vuosikymmenet vain tuhonneet, emme rakentaneet!
Helsingin Kaupunginteatterissa elettiin Vanja-enossa
unkarilaisen ohjaajan Tamás Ascherin näkemysten mukaisesti. Lavastus oli
maalaismaista, rojua ja tavaraa oli välillä yllin kyllin nurkat pullollaan. Santeri
Kinnunen (Vanja-eno), Esko Salminen, Martti Suosalo, Anna-Maija Tuokko, Iida
Kuningas, Marjut Toivanen hääräsivät ja puuhasivat näyttämöllä kaiken aikaa. Mainostekstin
mukaan Vanja-eno on tuhlatun elämän klassikko, jonka teemoja ovat joutilaisuus,
uhrautuminen ja tavoittamattomat unelmat. Asiat ovat kaikki läsnä näytelmässä,
mutta hieman irrallisina ja tekisi mieli sanoa rahvaanomaisina.
Liikemiehen leppoisa elämä
Helsingin Kaupunginteatterin musikaali Miten menestyä
vaivatta liike-elämässä on ihastuttavan hauska ja samalla sopivalla tavalla
harmiton tarina ikkunanpesijästä, josta tulee iso johtaja. Antti Lang tanssi ja
lauloi valloittavasti ja vetävästi. Laulutaidoissa Esko Roine miltei päihitti
Langin. Anna Victoria Eriksson oli juuri niin raikas tuulahdus rakastuneena
nuorena naisena kuin pitikin. Musikaalin ystäville on tarjolla viihdettä koko
rahan edestä. Tosin rahaa musikaalien lippuihin tarvitaan joka kaupungissa
paljon. Esitykset ovat näyttäviä eli lavastus ja puvustus nielee teatterin
voimavaroja.
Helsingin Kaupunginteatterin Ladykillers – sarjamurhaajat
–näytelmän olisi tarkoitus pysyä koossa Asko Sarkolan ja Pirkko Mannolan voimin.
Englantilainen Graham Linehanin näytelmän kantaesitys oli Isossa-Britanniassa
marraskuussa 2011. Neil Hardwick on onnistunut ohjauksellaan tekemään
näytelmästä hyvin. hyvin vanhanaikaisen. Risto Kaskilahti, Mikko Kivinen ja Rauno
Ahonen Sarkolan rikostovereina eivät oikein jaksa kannatella näytelmää. On
hieman katsojien aliarvioimista kun tapahtuman käänteet arvaa etukäteen.
Enemmän yllätyksiä tarjoaa Helsingin Kaupunginteatterin
Studio Pasilassa esitettävä Pikavoitto. Irlantilainen Marie Jones nousi
näytelmällään Kiviä taskussa maailmanmaineeseen. Pikavoittoa mainostetaan menestysnäytelmän
”pikkusiskona”. Ihan siihen asemaan ei Pikavoitto yllä, mutta on koskettavasta
aiheestaan huolimatta näppärää teatteria. Miina Turunen ja Mari Perankoski ovat
kaksi kotihoidon työntekijää. Heidän hoidokkinsa kuolee yllättäen ja rahapulaa
potevat hoitajat suunnittelevat korjaavansa tilanteen kuolleen hoidokkinsa
rahoilla. Juonen käänteet ovat osin odotettavia, osin yllätyksellisiä. Paljolti
meno perustuu näyttelijöiden huhlomiseen ja paikoin jopa turhaan huutamiseen, voihkimiseen
ja meuhkaamiseen. Ei mitään laatuteatteria, mutta ei kelvotontakaan.
Sylvi kiertää pitkin Suomea
Rajua ja intohimoista teatteria on Mikko Roihan ohjaama
Minna Canthin Sylvi. Monen teatterin (Vapaa teatteri, Klockriketeatern, Åbo
Svenska Teater, Savonlinnan Teatteri, Kokkolan Kaupunginteatteri, Wasa Teater
ja Riksteatern) yhteistyönä syntynyt näytelmä esitetään sekä suomeksi että
ruotsiksi. Molempiin kieliin on toisen kielen tekstitys – eli suomenkieliset
repliikit on ruotsiksi ja päinvastoin. Vaikka naimisissa olevan naisen rakastuminen
toiseen mieheen, ei nykyaikana hätkähdytä ketään, Sylvin tarina koskettaa.
Helsinkiläinen Teatteri Avoimet Ovet tarjoaa kerta
toisensa jälkeen laatuteatteria. Anna Krogeruksen Rakasta. Nyt. – kertojana
kaupunki nimeltä Helsinki. Kuulas, runollinen ja monikerroksinen kolmen
näyttelijän esitys. Helsinkiläisinä nautimme kotikaupunkiamme esittävistä
valokuvista ja tunteesta että kaupunki on ympärillämme. Tarjolla oli tarina
ihmisistä, jotka ensin tuntuivat oudoilta, mutta lopulta olisivat voineet olla
keitä tahansa, jopa meistä katsojista. Ohjaaja Heini Tola on yhdessä
näyttelijöiden Jukka Pitkänen, Irina Pulkka ja Terhi Suorlahti kanssa
rakentanut liikunnallisesti tasapainoisen esityksen, jonka monipuolisuutta
lisää Maija Kaunismaan säveltämä musiikki.
Anna Krogeruksen suosittua näytelmää Kuin ensimmäistä
päivää esitetään ainakin Kuopion kaupunginteatterissa ja Vantaalla Tikkurilan
Teatterissa.
Menkää lasten kanssa teatteriin
Teatteri joka ei koskaan petä katsojaansa on espoolainen Teatteri Hevosenkenkä. Juhannusmäellä kotipesäänsä pitävä teatteri esiintyy myös kiertueilla. Tämän syksyn uutuus on Pippuri Dino. Huonosti käy kun Ruotsin prinsessan tilaamaan kakkuun laitetaan litra pippuria ja hiven maitoa. Kokeilla riittää puuhaa kun he saavat seurakseen Dinon, mutta onneksi kaikki selviää matkan varrella. On riemullista kun pieniin katsojiin suhtaudutaan kunnioittavasti ja heille tehdään teatteria samalla kunnianhimoisella otteella kuin aikuisillekin. Moni mummu totesi pois lähtiessään, että tästähän sai itsekin paljon
Kommentit
Lähetä kommentti