Miten monta muutosta pitää kestää
Samat asiat pyörivät mielessä päivästä toiseen. Muutokset jotka uhkaavat minua pakottivat kirjoittamaan niistä helmikuiseen Tanotorveen.
Muutos on mahdollisuus. Muutosvastarinta on aivan turhaa.
Muutoksia on turha pelätä. Ihminen sopeutuu mihin vain. Ainahan on niitä jotka
vastustavat kaikkea uutta. Helpommalla pääsee kun mukisematta hyväkyy muutoksen
kuin muutoksen.
Mitenköhän paljon muutoksia vanhan naisen pitää hyväksyä,
kestää ja ihastella. Ensin vietiin kodin läheltä ajava bussilinja. Moneen
kertaan olimme vastustaneet muutosta mutta nyt ei enää onnistunut. Sitten tuli
tieto että pidetty ja ihailemani kirkkoherra lähtee eläkkeelle. Kantautuipa
korviini sekin uutinen että suosimani ja käyttämäni ruokakaupan kauppias
vaihtuu tulevana keväänä.
Muutosta elämään tuo sekin että Helsingin sosiaali- ja
terveyslautakunta on päättänyt että eläkeläisyhdistyksille ei anneta avustusta
muuhun kuin vuokramenoihin. Avustus on taannut ainakin Pitäjänmäen
Eläkkeensaajien toiminnassa sen että olemme voineet järjestää hyvin
kohtuuhintaisia retkiä, teattereissa, taidenäyttelyissä ja museoissa käyntejä.
Monella koko päivän retki yhteisen lounaan, kahvihetken ja kaiken muun
näkemisen ja kokemisen kanssa, on sen viikon kohokohta.
Pitääkö meidän kököttää kotona, odottaa että toimintakyky
heikkenee niin paljon että kotihoidon hoitajat alkavat toinen toisensa jälkeen
piipahdella luonamme. Seuraavaksi liikuntavirasto varmaan keksii että senkin
jakamat avustukset tarvitaan nuorison hyväpalkkaisten ammattien valmentavaan
toimintaan = jääkiekko, jalkapallo, ralliautoilu. Eivät eläkeikäiset tarvitse
taloudellista tukea liikuntaansa.
Ahkeralle teatterissa kävijälle jää tänä keväänä
ylimääräistä aikaa. Teatterien määrärahoja on vähennetty ja teatterit
puolestaan ovat vähentäneet ensi-iltojaan. Muutos ei ole pahasta sillä laatuhan
taiteessa ratkaisee. Laadun määrittely vain on välillä vaikeaa.
Ainakin kun on nähnyt Helsingin Kaupunginteatterissa
pitkälti venäläisvoimin ylöspannun Toveri K:n. Edvard Radzinski on kirjoittanut
mielenkiintoisen näytelmän Otto Ville Kuusisesta ja ennen kaikkea siitä miksi
hän säilytti henkensä Stalinin valtakaudella. Ohjaus – Roman Viktjukin käsialaa
- aiheuttikin sitten katsojassa monenmoisia tunteita: miksi näyttelijät
huutavat, tai puhuvat hitaasti, miksi vääntyillään ja kääntyillään
ylenpalttisesti. Mutta päällimmäiseksi jäi hämmennys Stalinin ajan
kauheuksista.
Samaa asiaa jouduin pohtimaan Kansallisteatterin Sofi
Oksasen Kun kyyhkyset katosivat jälkeen. Ohjaaja Raila Leppäkoski oli
rakentanut monikerroksisen näytelmän, jossa Viron historiaa vähemmänkin tunteva
katsoja pystyy rakentamaan kaikesta ehjän kokonaiskuvan.
Muutosvastarinnan murtamista tarvittiin kun katsojana
yritin mukautua koko näytelmän ajan taustalla soivaan musiikkiin. Miksi ei
pidetä välillä edes kunnon taukoa? Kummallista miten huonosti välillä sopeutuu
erilaiseen ja yllättävään.
Kaipa minä viimeistään tämän vuoden lopulla muistan että
kotipysäkiltä ei pääsekään bussilla kaupunkiin, samoja ruokiahan siellä
ruokakaupassa myydään kuin ennenkin ja kirkon väki odottaa meitä kirkkoon joka
sunnuntai ja muulloinkin. On niitä ensi-iltoja luvassa jatkossakin, konsertteja
ja näyttelyitäkin piisaa.
Kommentit
Lähetä kommentti