Kun Ilmari Kianto Pitäjänmäellä asui
Minun on pakko laittaa tämä juttu jakoon. Olen niin innoissani tästä asiasta. Varsinaisesti juttu kuuluu Pitäjänmäki muistelee sivuille ja sinne laitamme sen parin viikon kuluttua. Ihania löytöjä. Sain tiedon asiasta Leppävaara-seurasta. He ihmettelivät missä on Lyckobo-huvila. Kartta ja kuvat tulevat vasta varsinaiseen juttuun. Raija-Liisa Kiannon antaman kuvan saan laittaa vain Pitäjänmäki-muistelee sivuille.
KARTTA tulee varsinaiseen juttuun
Ilmari Kianto Lyckobossa
Kirjailija
Ilmari Kianto asui vaimonsa Hildurin kanssa avioliiton solmimisen jälkeen
vuodesta 1904 lähtien Kajaanissa, Suomussalmella ja eri puolilla Suomea. Uusimmassa
Ilmari Kiannosta kirjoitetussa elämäkertateoksessa Eero Marttinen (Ilmari Kianto, Korpikirjailijan elämä,
Ajatus Kirjat 2010) kertoo, että ”syksyllä (1907) Ilmari Kianto hakeutui
perheineen vaimonsa toivomuksesta Helsingin liepeille Leppävaaraan.” Perheen
esikoispoika Kalevi oli syntynyt 26.1.1906.
Ilmari
Calamnius (vuodesta 1906 Kianto) syntyi 7.5.1874 Pulkkilan pappilassa, papin
perheen kuudenneksi lapseksi. Lapsia syntyi kaikkiaan kahdeksan. Oppikoulun
Ilmari Kianto kävi Oulussa. Filosofian maisteriksi hän valmistui 1900 Helsingin
yliopistosta. Kianto ehti olla Kajaanissa sanomalehdentoimittajana ja venäjän
kielen opettajana, ennen kuin hän muutti pääkaupunkiseudulle.
Monien
mutkien kautta asunto löytyi Leppävaarasta. Kianto kävi tutustumassa etukäteen
asuntoon, mutta ei tavannut omistajaa henkilökohtaisesti. Anckarin huvila (nyk.
Armas Launiksentie 7 – 9, Leppävaaran palvelutalo) oli kaksikerroksinen ja
omistaja asui perheineen yläkerrassa, vuokralaiset alakerrassa.
Talvella
asunnossa oli kylmä. Kianto nimitti huvilaa nimellä Anckarsgrundet.
Ilmari
Kianto kertoo perheen elämästä Helsingin liepeillä kirjassaan Pyhä rakkaus tai pienen lapsen elämä ja
kuolema (s.101):”Tuli räiskyy uunissa
aamuin-illoin, mutta lattiat pysyvät kylminä, äiti koettaa kaikin tavoin varoa
lasta vilustumasta. Keittiössä nurkka ja ovensuu ovat aina jäässä … Mutta mikä
kolina se on, joka päivittäin ylhäältäpäin kuuluu, mikä soitonräminä ja
renkutus sieltä usein korviin kantautuu ja miksi isä sitä melua kuullessaan
aina näyttää niin kärsivältä ja onnettomalta?”
Moneen
otteeseen Ilmari Kianto harmittelee että hän erehtyi vuokraamaan asunnon
tapaamatta vuokranantajaa. Anckarin perhe harrasti musiikkia ja se lienee
metelin syy.
Proosallista ja kiusallista väkeä
”Orjantappuroita” kokoelmansa lastuissa (Otava 1911)
Ilmari Kianto tilittää suhdettaan kaupunkiin ja erityisesti pääkaupunkiin.
Kirjailijan kokemuksen mukaan pääkaupungissa kohdellaan töykeästi asuntoa
etsivää perhettä, jolla on lapsia. Kaupunkilainen on vajonnut materialismiinsa
ja rahanhaalimiseensa.
Kianto
laulaa julki vihansa, säälinsä ja kärsimyksensä siitä, että kaupunkilaiselämä
on niin luonnotonta, turmeltunutta ja epävapaata, että ihminen jää kadun
ihmisvilinässä yksinäisemmäksi kuin maalla, jossa hänellä on jos ei muita niin
luonto seuranaan. Erityisen kipakasti hän arvostelee ruotsinkielisiä
huvilaporvareita.
Tuntemukset purkautuivat Kapinoitsija
–runokokoelman runoissa Maalainen
kaupungissa, Likellä Helsinkiä, Yskin kadulla.
Pari
säkeistöä runosta Likellä Helsinkiä,
Alberga 15.X.1907:
Huviloitanne
huomaten
Aattelen
apinoita:
Kaikki
ne puuhin kiipeilevät.
Toinen
ei toistaan voita.
Maalaisrauhaa
te etsitte
sieltä
miss´sitä ei kohtaa.
Tornejanne
ma halveksin.
Ylpeys
niistä vain hohtaa.
Runo on
sävelletty ja laulettu levylle ”Korven poika” vuonna 2013. Säveltäjä on Seppo
Niemelä.
Perheen
toinen lapsi tytär Salmi Talvikki Cecilia syntyi 18.2.1908. Uuteen asuntoon Ohbergin
neitien huvilaan Turuntien varteen (nyk. Puhujantie) Leppävaarassa oli muutettu
saman vuoden helmikuun alussa.
Nro 1 Anckarin
huvila nykyisellä Armas Launiksentiellä
Nro 2
Öhbergin neitien huvila Turuntien varrella (nyk. Puhujanpolku)
Valtamaantien ja rautatiekiskojen
tuntumassa
Ilmari
Kianto kuvaa uutta kotia Pyhässä rakkaudessa(s. 110 – 11i): ”Niin, me olimme muuttaneet keskellä talvea
toiseen taloon, ihka uuteen kauniiseen huvilaan, jossa ei ketään muita asunut,
ja päässeet sekä onnellisesti että onnettomasti erille ilkeästä
vuokraisännästämme. Oh, se oli ikävä juttu kertoa, mutta minulla ei siihen ole
halua, mainitsen vain ettei monella, joka erämaissa elelee, ole aavistustakaan
siitä, kuinka proosallisia ja kiusallisia ihmistyyppejä voi tavata pääkaupungin
seuduilla, varsinkin sen sivistymättömäin ruotsalaisten huvilaporvarien
keskuudessa”,
Talosta ja
sen ympäristöstä Ilmari Kianto piti ja kuvaa sitä Pyhässä rakkaudessa (s. 113):
”Meidän asuntomme sijaitsi mäen rinteellä
männikön keskellä. Pihan takana kohosi kallioinen ylänkö, etualalta aukeni
näköala yli laakean merenranta-tasangon, jonka liepeellä näkyi satavuotinen
vanha kartano; pääkaupungin valtamaantie kaarsi aivan portin editse, mutta
etäämpänä kohosi se suora penger, jolla rautatiekiskot lepäsivät”.
Talon
ikkunoista saattoi nähdä kaikki kaksikymmentä junaa, jotka joka vuorokausi
viilettivät edestakaisin. Vuokrasopimus oli tehty vain kevääksi, joten edessä
oli taas uuden kodin etsiminen. Uusi, kaunis huvila oli pakko jättää. Kevään
mittaan Kianto vaimoineen yritti löytää uuden asunnon seuraavaksi syksyksi ja
talveksi. Sellaista ei vain löytynyt.
Kesäksi Ruovedelle
Kesäksi
Kiannon perhe halusi päästä oikeammalle maaseudulle ja lehteen –
todennäköisesti Aamulehteen – laitettiin ilmoitus, jolla etsittiin kesäasuntoa.
Vuokrataan
ilmoitus
Kesäpaikka
löytyi Ruovedeltä. Kiannon perheen huonekalut saatiin talteen rautatieaseman
makasiiniin. Kianto kutsui kesäpaikkaa Niininiemeksi. Se oli laivareitin
varrella. Perhe vietti Ruovedellä täysihoidossa koko kesän.
”Kuni sadussa puhuttelin ihmisiä,
käyskentelin isännän kassa todellakin satumaisessa satavuotisessa huvilassa,
jonka kumahtelevat huoneet odottivat kesävieraita… Olin hurmaantunut paikkaan,
täällä tarjoutuisivat kaikki ne mukavuudet ja paljon enemmänkin kuin mitä olin uneksinut”,
(Pyhä rakkaus, s. 120).
Näin
haltioissaan Ilmari Kianto oli ensi käyntinsä jälkeen kesäpaikassa. Kesästä
tuli hyvin auvoisa. Perhe-elämämme onnellisimman suven suloinen muisto
mielessään Ilmari Kianto alkusyksystä palasi pääkaupunkiseudulle.
Lyckobo ei ollut Onnenpesä
Uusi koti
löytyi Pitäjänmäeltä eli Sockenbackasta, kuten siihen aikaan sanottiin. Syyskuun
alussa muutettiin uuteen kotiin Lyckobon huvilaan (nyk. Taavinkuja 6).
Huvilassa syntyivät Orjantappuroita-kokoelman lastut ja Punainen viiva sai
muotonsa.
Uuden
asunnon löytäminen Ruovedellä vietetyn kesän jälkeen oli ollut vaikeaa. Koti
oli ylhäällä kalliolla, jonne johti mutkainen ja vaikeasti kuljettava tie.
”Uusi asunto sijaitsi korkealla,
alastomalla kalliolla, jonne pääkaupungin kirkot ja savupiiput siintivät
peninkulman etäisyydestä ja huvila torneineen oli kyllä jotenkin hauska,” (Pyhä
rakkaus, s.136 – 137).
Asettautuminen
uuteen huvilaan vei aikansa ja vähitellen perhe kotiutui sinne. Kirjailija
kuvaa elämän vierimistä eteenpäin: ”Meillä
oli hauska asunto, jossa ei mikään meitä häirinnyt,.. Lasten huone oli lämmin
ja kodikas, keittiö oli tilava ja siisti.
Sali tosin kylmä, mutta kaunis väriakkunoineen, ja se huone yläkerrassa,
joka oli perheen isää, henkisen työn tekijää varten ja johon mukavat portaat
johtivat suoraan salista, oli todellinen taiteilijan kammio näkyaloineen
merelle”, (Pyhä rakkaus, s. 141).
KUVA tulee juttuun
Ilmari,
Hildur ja Kalevi Kianto 1908
Kuva
Raija-Liisa Kiannon kokoelma
Ilmari Kianto haluaisi
liikkua kodin ulkopuolella, mutta naapuri puhuu vierasta kieltä, ruotsia ja
suhtautuu nurjamielisesti, jopa vihamielisesti kansalliskieltä kohtaan. Kiannon
mielestä ihmiset ovat tylyjä ja itsekkäitä. ”Talonpoikia
ei ole, on vain herroja, katkeria herroja, arvonsa tuntevia rouvia ja neitejä
sekä arvonsa tuntevia katkeria työmiehiä. Suurisuisia, rivopuheisia, varkauteen
ja pikkupetokseen valmiita poikia kuljeksii pitkin huvilamaantietä. Tämä ei ole
kaupunkia eikä maalaiselämää, tämä ei ole mitään” (Pyhä rakkaus, s. 144)
Onnenpesäksi
ei huvila perheelle millään tavalla muodostunut. Esikoispoika Kalevi sairastui
vakavasti. Hän ehti täyttää kolme vuotta ennen kuin aivotuberkuloosi mursi hänet.
Koko perhe matkusti sairaan pojan kanssa
Kainuuseen, missä tämä kuoli 12.4.1909.
Outo ja epämukava olo
Orjantappuroita kokoelman lastussa Helsinkiläisessä huvilassa (kirjoitettu
23.XI.1908, s. 28 - 29) Ilmari Kianto kuvaa tunnelmiaan Helsingin liepeillä
asumisesta varsin kirpeästi: ”Sen nimi on
helsinkiläisten kielellä ”Belle vye”, ”Hjärte-ro”, ”Lyckans stjerna” tai
ihanasointuinen ”Idyll”, mutta jokainen vuokralainen tietää että sen oikea
suomennos on yksinkertaisesti vain ”Harakan pesä”. On lakkaamatta tilkitty
seinänrakoja, akkunain pieliä ja ovien lovia, nurkkareikiä ja piipunjuuria sekä
laipioiden ja lattioiden ääriviivoja.
Kirjailija kadehtii
talonpoikaispirteissä siellä kaukana pohjoisessa asuvia. ”Heillä on
kolmenkymmentä lämpö-astetta talven pakkasimmillakin, mutta minulla ainoastaan
seitsemän”. Kaipuu kotiseudun rakkaaseen korpeen kasvaa ja Kianto ryhtyy
hankkimaan sinne omaa kotia. Turjanlinna valmistui Suomussalmelle 1912.
Punainen viiva saa alkunsa
Pitäjänmäellä
asuessaan Ilmari Kianto tunsi voimakasta kutsumusta kirjoittaa jotain rakkaasta
Nälkämaastaan. Johannes Linnankosken Pakolaiset ilmestyi 1908 ja Ilmari Kianto
pohti että kyllä hänkin tuntee kansaa ja voisi siitä kirjoittaa. Punainen viiva
alkoi hahmottua kirjailijan mielessä. Hän teki siihen perusteellista pohjatyötä
kyselemällä kirjeitse ystävältään Heikki Turuselta Kainuun vaalivalmisteluista
ja kansan reaktioista.
Ilmari
Kiannon läpimurtoromaanina pidetty kirja ilmestyi 1909. Sen viimeisellä sivulla
on merkintä: ”Kirjoitettu: Sockenbacka –
Suomussalmi v. 1909”.
Kirjan
esipuheessa kirjailija kertoo, että kirja kuvaa sitä, kuinka suuren maailman
mullistukset vaikuttavat köyhän korven viheliäiseen elämään, kun
sosiaalidemokraatit alkoivat ensimmäistä kertaa taistella takametsien ihmisten
sieluista. Mutta teos myös näyttää, miten uusi aika aatteineen ei kykene murtamaan
korpikansan kohtalonyhteyttä erämaahan.
Vielä monta vuotta myöhemminkin
Ilmari Kianto muistelee pääkaupungin liepeillä viettämäänsä aikaa varsin
sapekkaasti. Hän kirjoittaa Pohjantähti no 7 - 8 1.4.1934: ”Syksyn tullen v. 1908 palasin
jälleen Helsingin lähettyville johonkin "Onnenpesä" nimiseen huvilaan
Pitäjänmäen tienoilla (en enää muista varmasti asemaakaan). Juuri se, että olin luonnottomasti jäänyt
kesäksi hämäläisille rannoille ja kirjoitellut niin käyräisiä juttuja kuin
'Syntejä' ja nyt jouduin
rutiruotsalaisen väestön keskelle, oli käsittääkseni pohjavaikutin sille, että
sieluni kaipasi minulle lapsuudesta tuttua Korpi-Pohjolaa, sen jylhiä maisemia,
sen yksinkertaista rahvasta ja yleensä
korpi-ihmisen elämänkatsomusta, jolle Sockenbacka ja Alberga ovat 'inkelskaa'”.
Lyckobosta tuli lastenkoti
Helsingin
Diakonialaitos osti Lyckobon huvilan 1922 ja se liitettiin Pitäjänmäen lastenkotiin.
”Huvila sijaitsi korkealla mäellä, jossa on raitis ilma ja kaunis näköala
merelle. Rakennuksessa oli tilaa 18 lapselle ja sitä käytettiin sellaisten
lasten asuntona, joiden eristämistä toisista pidettiin tarpeellisena”, näin Leila
Mäkipentti kuvaa huvilaa kirjassaan Keuhkotautisista sosiaaliorpoihin.
Lyckobon
huvila purettiin 1970-luvun alussa ja jo vuonna 1973 sen paikalla kohosivat
korkeat kerrostalot.
KUVA tulee varsinaiseen juttuun
Oppipoika
ja oikovedokset
Nykyisin
Pitäjänmäellä asuva faktori Heikki Ollinkangas (synt. 1935) meni Otavan
kirjapainoon käsinlatojan oppiin 1951. Talvella 1953 - 1954 hän sai
tehtäväkseen viedä oikovedoksia kirjailija Ilmari Kiannolle Iki-Kianto muistelee –kirjasta, joka ilmestyi
vuonna 1954. Kianto asui Mariankatu 24:ssä, mistä Otava oli vuokrannut
kirjailijalle asunnon. Oikovedosten ottaminen ja niiden vieminen kirjailijoille
oli oppipoikien työtä.
-Kirjailija
oli syventyneenä töihinsä sikarisavun täyttämässä huoneessa, häntä ei savun
seasta paljon erottanut. Seuraavana vuonna sain tehtäväkseni latoa kirjailijan
käyntikortit. Titteleinä oli korpikirjailija ja riemumaisteri. Toisella
puolella oli luettelo siihen asti ilmestyneistä teoksista, muistelee Heikki
Ollinkangas.
Lähteet
Ilmari Kianto: Kapinoitsija.
Osakeyhtiö Kuopion Uusi kirjapaino 1910
Ilmari Kianto: Orjantappuroita.
Suomalainen Kustannus-osakeyhtiö Kansa 1911
Ilmari Kianto: Punainen viiva. Otava
1964
Ilmari Kianto: Pyhä rakkaus tai
pienen lapsen elämä ja kuolema. Otava 1910
Vihtori Laurila: Ilmari Kianto.
Kirjailijakuvan piirteitä. Otava 1944
Eero Marttinen: Ilmari Kianto,
Korpikirjailijan elämä. Ajatus kirjat Gummerus Kustannus Oy 2010
Leila Mäkipentti: Keuhkotautisista
sosiaaliorpoihin. Helsingin Diakonissalaitoksen Pitäjänmäen lastenkoti 1910 –
2000. Kirjapaja 2003
Pohjantähti no 7-8 1.4.1934
Lisää tietoa Ilmari Kiannosta
Teksti
Leena-Maija Tuominen
Kiitokset
Raija-Liisa Kianto
Juhani Kinnunen
Jarmo Oksanen
Arja Salmi
Kommentit
Lähetä kommentti