KADONNEEN KUULOLAITTEEN METSÄSTYS
Miehelläni on ollut kolmisen vuotta kuulolaite.
Kuulolaitteen saa kun käy terveysasemalla kuulotutkimuksessa ja siinä todetaan
alentunut kuulo. Kuuloasioissa pääkaupunkiseudulla toimitaan HYKS:n eli
yliopistollisen sairaalan piirissä. HYKS on ulkoistanut meitä koskevat palvelut
Kuulokeskukselle. Se toimii Valkoisessa talossa Haagassa eli aika lähellä
kotiamme.
Sivusta katsoen kuulolaitteen käyttäminen on hankalaa.
Pattereita pitää vaihtaa ainakin kahden viikon välein, on vaihdetta ja
puhdistettava laitteessa olevaan ohuen ohutta muoviputkea ja puhdistettava laitetta
muutenkin. Hämmentyneenä katselen vierestä kun mieheni huoltaa kojetta, minun
tekniset kykyni eivät moiseen yltäisi.
Vähitellen kävi ilmi, että laite syö pattereita tiuhaan
tahtiin. Ei ollut mitään väliä minkä merkkisiä ja mistä hankittuja patterit
ovat. Rasian, jossa laite on saatu, pohjassa lukee, että se on HYKS:n omaisuutta
ja näin ollen sen kunnosta valittaminen kuuluu Kuulokeskukseen. Näin neuvottiin
terveysasemalla, johon ensin otin yhteyttä.
Joulun pyhien takia mieheni pääsi laitteensa kanssa
Valkoiseen taloon tammikuun 4. päivänä. Viallinen on, oli teknikon vastaus.
Koje jäi Kuulokeskukseen ja mies alkoi sinnitellä ilman kuulokojetta.
Kului päiviä ja jopa pari viikkoa ja mitään ei kuulunut.
Tarkistimme että puhelinnumero on varmasti oikea. Suivaantuneena päätin kahden
viikon kuluttua kojeen huoltoon jättämisestä soittaa ja selvittää mistä oikein
on kyse.
Soitin ja soitin
Tarvittiin monen monta soittoa. Laite on lähetetty
maahantuojalle Tampereelle. Ei ole kuulunut sieltä mitään. Kyllä sieltä
postissa lähettävät kun on valmis. Korjaus kestää pari viikkoa. Eikö teidän
miehellenne ole annettu varakojetta. No, eipä ole annettu.
Muutaman soiton jälkeen sovittiin että voin noutaa
varakojeen. Sain kauniin rasian ja kiikutin sen tyytyväisenä kotiin. Mutta
sieltä puuttui henkilökohtainen korvakappale. Tarvittiin yhden yön yli
nukkuminen, ennen kuin taas jaksoin ja kehtasin soittaa ja kysyä. Voi, voi eikö
se olekaan miehellänne. Yleensä se annetaan mukaan. Varalaitteella ei ole näin
ollen mitään virkaa.
Monen utelemisen jälkeen sain selville korjaajan
puhelinnumeron. Maahantuojalle koje oli tullut Haagasta viikossa, mutta
kahdenkaan viikon kuluttua sitä ei vielä ollut edes otettu korjauksen
kohteeksi. Ystävällinen naishenkilö lupasi siirtää sen kiireellisten koppaan.
Kopassa laite ei ollut soiton jälkeen kovinkaan kauan. Korjaaja
soitti ja kertoi että vahvistin on rikki, mutta HYKS ei varmaankaan anna lupaa
sen korjaamiseen. Miehenne tarvitsee uuden laitteen. Eli palatkaa lähtöruutuun.
Vanha laite on tulossa ja postikin jo ehti pudottaa
postiluukusta tiedon että kolmen päivän kuluttua kirje olisi noudettavissa
kotipostistamme.
Perheen paremmin kuulevana hoidin asiaa koskevan puhelinliikenteen. Mutta miten hoitaa yksin asuva tai yksin asioitaan hoitava.
On hienoa että yhteiskunnan kustannuksella saa
kuulolaitteen ja siihen liittyvän hoidon. Se on sitä meidän
hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta miksi hyvinvointimme on niin haurasta, hidasta
ja tehotonta.
Kuinkahan usein noita kuulokojeen pattereita tulee vaihtaa, mainitsit, että ne kuluvat nopeasti? Meidän isälle on kuulokoje tulossa, ja hieman etukäteen jo yritämme miettiä, minkä verran niitä pitäisi varastoon hankkia. Tuo on hyvä, että saa yhteiskunnan kustannuksella sen kuulokojeen. Näitä asioita tosiaan voi olla vaikea hoitaa yksin. Hyvä, että olit auttamassa. https://akkula.fi/tuote-osasto/paristot/kuulokoje/
VastaaPoistaMeidän pappa myös hukkasi kuulolaitteensa. Löytyi onneksi lopulta sohvan alta. Hetken oli hukassa. Pitäisikin hankkia hänelle nyt kuulotarvikkeet netistä, ainakin paristot alkavat loppua. https://www.kuuloasi.fi/
VastaaPoista