Helsingin Kaupunginteatterin Ei kertonut katuvansa
Helsingin Kaupunginteatterin suuren näyttämön Ei kertonut katuvansa täyttää ja ei täytä sille asettamani suuret odotukseni. Tommi Kinnusen romaani viidestä naisesta, jotka kävelivät Lapin sodan päätyttyä keväällä ja kesällä 1945 Narvikista Kuusamoon, oli huikaiseva lukukokemus.
Nyt naiset kävelisivät näyttämöllä, kertoisivat
elämäntarinansa, ehkä paljastaisivat mitä olivat Lapsissa tehneet,
ystävystyisivät tai ei. Olen nähnyt Susanna Airaksisen ohjaaman Rosa Liksomin
tekstiin perustuvan Everstinnan, missä Heidi Herala loisti näytelmän tähtenä.
Nyt Heidi Herala on yksi naisista.
Naiset olivat hakeutuneet työn perässä saksalaisten
palvelukseen ja saksalaisten vetäytyessä Norjaan naiset seurasivat heitä. Kun
Saksa antautui, oli Norjassa olevat naiset määrä kuljettaa Osloon ja sieltä
edelleen tutkintavankileirille Hankoon. Ensimmäiseksi naisilta on ajattava hiukset
pois, se kertoisi ulkopuolisille mitä naisia he ovat.
Irene (Heidi Herala), Veera (Ursula Salo), Alli (Aino
Seppo), Katri (Lumi Aunio) ja Siiri (Seidi Haarla) ovat onnekkaita. Vartija
päästää heidät menemään. Edessä on tie, jossa jokainen askel on vaarallinen.
Miinoja on kaikkialla, mutta vapaus on kaikkein tärkeintä. Vähitellen naiset
tutustuvat ja jakavat elämäntarinansa – kuka enemmän, kuka vähemmän.
Naiset todella vaeltavat isolla näyttämöllä, jonka pinta on
peitetty karttapohjalla, jossa on nousuja ja laskuja. Loputon liike on kaiken
keskipisteessä. Lavastus ja valot vahvistavat mielikuvaa siitä miltä tuntuu
olla poltetussa Lapissa. Naiset kohtaavat satunnaisia kulkijoita, miinanraivaajiakin.
Vain harva on valmis tarjoamaan heille yösijaa tai ruokaa. Kaikkea tekemistä
sävyttää näytelmää varten Johanna Puuperän säveltämä musiikki. Säveltäjä kertoo
ammentaneensa aineksia sävellyksiinsä surf rockista, suomalaisesta
rautalangasta ja western-musiikista. Musiikki vahvisti monella tavalla
loputonta taivaltamista. Vilma Mattilan lavastus loihti lavalle milloin
loputtoman erämaan, päättymättömän maantien tai saksalaisen polttamat talot.
Naisista ei yksikään katunut lähtöään saksalaisten
palvelukseen. Se oli heille sen hetkisestä elämässä uusi alku. Nyt voimat
olivat äärirajoilla ja se välittyi myös katsomaan. Yhtä riipaiseva kuin
romaanissakin oli sairaanhoitaja Allin jättäytyminen oman onnensa varaan. Aino
Seppo tulkitsi tilanteen hienosti. Eniten kaikkea vastaan halusi ja jaksoi
taistella Ursula Salo Veerana. Hänen energiansa oli ehtymätöntä. Heidi Heralan
Irene on kirjan päähenkilö, mutta näyttämöllä hän ei ihan siihen yltänyt. Lumi
Aunio sai katsojan sympatiat puolelleen välittömyydellään ja tahdollaan itsenäiseen
elämään. Seidi Haarlan Siiri oli etäisin ja pidättyväisin, kuten
ammattitaitoiselle ja omaa osaamistaan arvostavalle naiselle sopikin.
Tommi Kinnusen loihtimalle pohjalle rakennetulla Susanna
Airaksisen matkalla oli välillä ahdistavaa ja raskasta olla, mutta toivo oli
kuitenkin kaikessa mukana.
Lumi Aunio, Seidi Haarla, Ursula Salo,
Aino Seppo ja Heidi Herala
Kuva Robert Seger
Kommentit
Lähetä kommentti