Helsingin Kaupunginteatterin Hiljaiset sillat
Helsingin Kaupunginteatterissa ei ole turhaan tehty näytelmää Hiljaiset sillat. Me olemme lukeneet Robert James Wallerin ihanan rakkausromaanin ja nähneet sykähdyttävän Clint Estwoodin elokuvan. Ohjaaja Liisa Mustonen on yhdessä Ari-Pekka Lahden kanssa dramatisoinut romaanin pohjalta pakahduttavan ja kauniin näytelmän.
Valokuvaaja
Robert Kincaid tupsahtaa iowalaisen maatalon emännän elämään yllättäen. Mies
saapuu rämisevällä avolava-autollaan talon pihalle ja kertoo eksyneensä. Hän
etsii Rosemanin katettua siltaa. Robertin on määrä kuvata silta National
Geographiciin. Maatalon isäntä ja lapset ovat lähteneet maatalousnäyttelyyn ja
perheen äiti on jäänyt neljäksi päiväksi yksin kotiin. Ja nämä neljä
yksinäisiksi tarkoitettua päivää muuttavat Francesca Johnsonin elämän täysin.
Rakkaus syttyy
Robertin (Kari Heiskanen) ja Francescan (Merja Larivaara) välille hiipimällä,
toisaalta ensi silmäyksellä, toisaalta hieman salaa ja kuitenkin rytinällä.
Intohimoiseksi muuttuvan suhteen kuvaaminen on näyttämöllä hillittyä ja ehkä
turhankin ”vaisua”.
Tarinan
kertomista edesauttaa hienosti Francescan lasten osuus näytelmässä. Caro (Elina
Hietala) ja Miki (Mikko Virtanen) ovat palanneet kotitilalle selvittämään
asioita äidin kuoleman jälkeen. He löytävät äitinsä päiväkirjat, joissa äiti
kertoo elämänsä neljän tärkeimmän päivän tapahtumat, tunteet, kaiken sen mitä
koetusta rakkaudesta jäi jäljelle ja mitä se hänelle merkitsi koko loppuelämän
ajan. Francesca on myös kirjoittanut selityskirjeen asiasta lapsilleen. Hän
haluaa että lapset lopulta saavat tietää millainen heidän äitinsä oli.
Elina Hietala ja Mikko Virtanen
Kuva Simo Mannerheimo
Italialainen
Francesca on nuorena rakastunut yhdysvaltalaiseen sotilaaseen ja päätynyt
maatilalle, missä hänen kirjallisuuden opinnoillaan ja opettajan
ammattitaidolla ei ole käyttöä. Robertista hän saa keskustelukumppanin, joka on
samoista asioista kiinnostunut kuin hän itse. Ei koko olemuksen ja mielen
valtaava rakkaus saa sittenkään Francescaa lähtemään Robertin matkaan. Ja tässä
lienee Hiljaisten siltojen suosion salaisuus.
Hämmentävintä
näytelmässä oli tulkinta Rosemanin katetusta sillasta. Harvoin isojen
teattereiden lavasteilla naurahdellaan. Oli vaikea ymmärtää miksi silta oli
toteutettu huterolla rakennelmalla. Francescan lapset moneen kertaan
muistelivat miten koko kylä luki innolla National Gergraphicin numeroa, missä
Robert Kincaidin sillasta ottamat kuvat julkaistiin.
Merja Larivaaja ja Kari Heiskanen
Kuva Sami Mannerheimo
Kommentit
Lähetä kommentti