Kom-teatterin huikea Lou Salomè
Ensikosketus Kom-teattterin näytelmään Lou Salomè on
hätkähdyttävä. Katsomoon mennään puna-seinäisen tunnelin läpi ja kun kääntää
katseensa näyttämölle on tarjolla ylipursuava yksityiskohtien runsaus. Värit
häikäisevät ja pakostakin alkaa pohtia miten kaikki liittyy runoilija,
filosofi, psykoanalyytikko Lou Andreas- Salomèn elämään. Ja kaikki liittyy. Salomè
(s. 1861 Pietari, k. 1937 Göttingen) uhmasi koko elämänsä ajan niitä rajoja,
joita naisille oli asetettu. Siihen Janne Vasaman lavastus on ainut oikea.
Salomèn lahjakuudesta, rohkeudesta ja omaperäisyydestä
huolimatta hän jäänyt oman aikansa miesten varjoon. Hän ei antanut aikakautensa
käsitysten eikä normien koskettaa itseään. Naisen paikka oli hänen mielestään
ihan muualla kuin kotilieden äärellä. Hän arvosti ja rakasti tietoa, oppi ja
opiskeli uutta koko elämänsä ajan. Sovinnaisuus ei kuulunut hänen
elinpiiriinsä.
Näytelmän – käsikirjoitus Aina Bergrothin ja ohjaus Riikka
Oksasen – miesgalleria on herkullinen: Friedrich Nietzsche, Sigmund Freud,
Rainer Maria Rilke, Paul Rèe. He olivat Loun rakastajia ja hänen ihailijoitaan.
Näytelmässä miehet ovat omien mielikuviensa ja asemansa luomien normien
vankeja. Mutta he eivät ole taustatapettia tai vetäytyviä.
Juho Milonoff Nietzschenä, Miiko Toiviainen Rilkenä ja Niko
Saarela Freudina ovat ärsyttävän itsekeskeisiä. He eivät tärkeilyssään ymmärrä
olevansa naurettavia, mutta sitä he ovat monella tavalla. Vilma Melasniemi Lou
Salomèna on loistava. Ihastuttavan itsevarma ja itseriittoinen, älykäs, viisas,
ideoita pursuava ja oman tiensä kulkija. Ella Mettäsellä on lukuisia pieniä
rooleja, joissa hän kuitenkin vangitsee huomion itselleen oivallisella tavalla.
Käsikirjoittaja Anna Bergroth kirjoittaa näytelmän
käsiohjelmassa: ”Jos teokseen on tarttunut edes murto-osa siitä draivista,
energiasta ja optimismista, millä Lou Andres-Salomè syöksyi kohti maailmaa ja
mielensä reunoja, olen ikionnellinen”. Hänen toiveensa toteutui.
Suosionosoituksista täpötäydessä katsomossa ei tahtonut tulla loppuia.
Vilma Melasniemi, taustalla Miiko Toivainen ja Juho Milonoff
Kommentit
Lähetä kommentti