Tampereen Työväen Teatterin Kinky Boots
Kinky Boots villitsee ja valloittaa
Tampereen Työväen Teatterin katsomossa on selkeästi
merkitty millä paikoilla saa istua ja millä ei. Vahtimestarit ohjaavat katsojat
lipun osoittamalle riville. Lähes kaikilla katsojilla on kasvomaskit. Väliajan
alkaessa vahtimestarit ovat ohjaamassa katsojia lämpiöön. Katsomosta poistutaan
rivi kerrallaan. Turvavälit pysyvät. Näytelmän päätyttyä katsomosta poistutaan verkkaisesti
rivi kerrallaan. Ruuhkaa ei synny mihinkään. Narikat eivät ole käytössä. Näin
toimittiin Tampereen Työväen Teatterissa isolla näyttämöllä Kinky
Boots-musikaalin esityksessä.
Teatterit tekevät entistä
enemmän yhteistyötä. Kaksi vuotta sitten kauden teatteritapaus oli Kinky Boots
Helsingin Kaupunginteatterissa. Nyt korkeakorkoiset saappaat ihastuttavat
Tampereen Työväen Teatterissa. Kaiken perustana on Geoff Deanen ja Tim Firthin
käsikirjoittama elokuva. Chicagossa esitys nähtiin näyttämöllä 2012. Ohjaajana on
Tampereella niin kuin Helsingissäkin Samuel Harjanne ja pääosan esittäjinä
Lauri Mikkola ja Petrus Kähkönen.
Konkurssin partaalla olevan
kenkätehtaan omistaja pitää itsestään selvänä, että hänen jälkeensä tehtaa
johtaminen siirtyy hänen pojalleen. Mutta nuori mies karistaa paikkakunnan
pölyt ja kenkätehtaan hajut harteiltaan ja lähtee opiskelemaan. Isä menehtyy ja
poika Charles (Petrus Kähkönen) palaa tehtaalle sulkeakseen sen. Sattumalta hän
saa paikallisessa kapakassa esiintyvältä drag-taiteilija Lolalta (Lauri
Mikkola) idean uudesta tuotteesta. Tarvitaan piikkikorkoisia reiteen ulottuvia
saappaita, joiden korot kestävät miehen painon.
Lopetusuhan alla tehtaan
työntekijät ovat valmiita venymään vaikka mihin, sietämään jopa tehtaan
suunnittelijaksi palkatun toinen toistaan merkillisimmissä luomuksissa
työpaikalle ilmestyvän drag-taiteilijan ystävineen. Musikaali pakotti
ajattelemaan miksi emme voi hyväksyä toinen toisiamme sellaisina kuin olemme.
Tai emme edes hyväksy itseämme.
Tampereen esitys on vielä
riehakkaampi ja menevämpi kuin Helsingissä. Tanssijat ovat huikean taitavia ja
näytelmän ilmapiiri huokuu tekemisen iloa ja ennen muuta osaamista. Koreografia
on Gunilla Olsson-Karlssonin, lavastuksesta vastaa Peter Ahlqvist. Tuomas
Lampisen pukusuunnittelu ja Henri Karjalaisen naamioinnin ja kampausten
suunnittelu ovat huippuluokkaa. Vastaava kapellimestari on Eeva Kontu. Kaikki
on kohdallaan, jopa katsomo tempautui mukaan jakaen suosionosoituksia tuon
tuosta.
Kinky Boots on erittäin sopiva
korona-ajan näytelmä. Se on näyte yhteisöllisyydestä ja suvaitsevaisuudesta,
jotka eivät synny itsestään.
Kommentit
Lähetä kommentti