Casanova ei pettänyt
Shrekin ja Komissario Palmun jälkeen odotukset olivat uuden teatteriviikon koittaessa aika korkealla. Helsingin Kaupunginteatterissa oli ohjelmassa Casanova ja kenraali sekä Ei makseta, ei makseta näytelmien ensi-illat. Ystävättäreni kanssa emme oikein tienneet mitä menimme katsomaan Casanovan ensi-iltaan. Tarjolla oli hämmentävä tarina suomalaisen kenraalin Yrjö Magnus Sprengtportenin (suoraselkäinen Santeri Kinnunen) ja muistelmiaan viimeistelevän, jo elämänsä ehtoossa olevan Casanovan (uskottava Pekka Laiho) ystävyydestä.
Miehet kohtaava kylpylässä Teplitzissä, nykyisen Tsekin alueella. Eletään 1700-luvun loppuvuosia. Sprengtporten on näytelmän alussa sen ajan pakolainen. Tehtävän Ruotsin armeijassa eivät ole ihan sujuneet toiveiden mukaisesti ja Casanova viettää "eläkepäiviään" kylpylän raukeudessa. Takana ovat suuren naissankarin valloitukset.
Näistä naismaailman valloituksista karulla kenraalilla onkin uudelta ystävältään paljon oppimista. Pasi Lampelan tarinahan ei olisi mitään ilman kaunista naista. Saija Lentonen markiisitar de Boisín roolissa on valloittava, naisen oikeuksia puoltava ponteva nainen. Rakkaus ei tavoita näytelmässä ketään.
Hieman hämmentävä Pasi Lampelan teos on. Jaksan aina suhtautua varauksella malliin jossa kirjoittaja ohjaa oman näytelmänsä. Nyt meitä ihastutti ja viihdytti molemmat näytelmän pääosan esittäjät.
Kun rohkenimme väittää että Casanovasta puuttui jotain, niin sitäkin enemmän puuttui Dario Fon Ei makseta, ei makseta uudessa tulemisessa Studio Pasilassa. Pentti Järvinen oli suomentanut ja sovittanut näytelmän ja Pentti Kotkaniemi ohjannut. Kun näyttämöllä olivat Eija Vilpas ja Pertti Koivula oli selvää, että naurua riittäisi.
Mutta eipä oikein riittänyt, kun näytelmä oli merkillisellä tavalla kokoelma kliseitä ja se yhteiskunnallinen kritiikki, mikä aikanaan Dario Fon näytelmissä viehätti, oli nyt kulunutta vanhan kertaamista. Esityksen valopilkku oli ehdottomasti Ville Tiihonen monissa eri rooleissaan.
Mihin katosi alun idea naisten tekemästä kapinasta isossa marketissa. Ruokakasseihin haalittiin tavaraa, mutta naiset ottivat halpuuttamisen omiin käsiinsä. Ostokset jätettiin maksamatta. Pitäisi varmaan toteuttaa idea ihan oikeassa elämässä!
Miehet kohtaava kylpylässä Teplitzissä, nykyisen Tsekin alueella. Eletään 1700-luvun loppuvuosia. Sprengtporten on näytelmän alussa sen ajan pakolainen. Tehtävän Ruotsin armeijassa eivät ole ihan sujuneet toiveiden mukaisesti ja Casanova viettää "eläkepäiviään" kylpylän raukeudessa. Takana ovat suuren naissankarin valloitukset.
Näistä naismaailman valloituksista karulla kenraalilla onkin uudelta ystävältään paljon oppimista. Pasi Lampelan tarinahan ei olisi mitään ilman kaunista naista. Saija Lentonen markiisitar de Boisín roolissa on valloittava, naisen oikeuksia puoltava ponteva nainen. Rakkaus ei tavoita näytelmässä ketään.
Hieman hämmentävä Pasi Lampelan teos on. Jaksan aina suhtautua varauksella malliin jossa kirjoittaja ohjaa oman näytelmänsä. Nyt meitä ihastutti ja viihdytti molemmat näytelmän pääosan esittäjät.
Kun rohkenimme väittää että Casanovasta puuttui jotain, niin sitäkin enemmän puuttui Dario Fon Ei makseta, ei makseta uudessa tulemisessa Studio Pasilassa. Pentti Järvinen oli suomentanut ja sovittanut näytelmän ja Pentti Kotkaniemi ohjannut. Kun näyttämöllä olivat Eija Vilpas ja Pertti Koivula oli selvää, että naurua riittäisi.
Mutta eipä oikein riittänyt, kun näytelmä oli merkillisellä tavalla kokoelma kliseitä ja se yhteiskunnallinen kritiikki, mikä aikanaan Dario Fon näytelmissä viehätti, oli nyt kulunutta vanhan kertaamista. Esityksen valopilkku oli ehdottomasti Ville Tiihonen monissa eri rooleissaan.
Mihin katosi alun idea naisten tekemästä kapinasta isossa marketissa. Ruokakasseihin haalittiin tavaraa, mutta naiset ottivat halpuuttamisen omiin käsiinsä. Ostokset jätettiin maksamatta. Pitäisi varmaan toteuttaa idea ihan oikeassa elämässä!
Kommentit
Lähetä kommentti