Syksyn teatterikausi avattu
On kliseemäistä pohtia saada rajoilleen vastinetta vai.
Helsingin Kaupunginteatterin Billy Elliot –musikaalissa varmasti saa.
Balettitanssijan urasta haaveilevan Billyn tarina on tuttu saman nimisestä elokuvasta
monelle. Näytelmän tapahtumat on sijoitettu 1980–luvulle englantilaiseen
kaivoskaupunkiin, jossa kaivostyöläiset ajautuvat vuoden kestäneeseen,
tappiolliseen lakkoon.
Äiditön Billy harjoittelee isän toivomuksesta
kotipaikkansa nyrkkeilysalilla. Poika jää kerran hengailemaan salille ja näkee
kun tytöt harjoittelevat balettia. Poika tietää heti että tämä on hänen
juttunsa. Alkaa sitkeä kädenvääntö isän kanssa. Onneksi isä loppujen lopuksi
antaa periksi.
Elton Johnin musiikki soi musikaalissa mukaansa tempaavasti
ja tarina etenee Lee Hallin käsikirjoituksen mukaan juohevasti. Yllätyksiäkin
on välillä tarjolla. Markku Nenonen on loihtinut Peacockin lavalla hienon
esityksen. Kaikki palaset ovat kohdallaan. Lavastus yllätti – karusta lavasta
ei ollut tietoakaan. Kiitos lavastajat Jani Uljas ja Jari Ijäs! Näkemässäni
esityksessä katsojat valloitti Lassi Hirvonen Billynä ja Kasperi Viita hänen
ystävänään Michaelina. Leena Uotila oli rakastettava mummi, Jonna Järnefelt
napakka tanssinopettaja ja Risto Kaskilahti topakka isä.
On paljon kohistu siitä että näytelmässä kiroillaan paljon.
Näin on. Selitin 11-vuotiaalle katsojakaverilleni että tällä korostetaan englantilaisen
työväenluokan ihmisten puhetapaa. Tyttö totesi että kyllä hän nuo kiroilut
tietää, mutta olisi ollut kivampi jos ei olisi kiroiltu.
Äidin kullasta oikeaksi pojaksi
Kimalluksen kaupungissa Studio Pasilassa ei kiroiltu –
päinvastoin. Philip Ridleyn tarinassa keskitytään siihen miten hankalaa on elää
ilman ystävää ja siihen millainen on todellinen hyvä ystävä. Helsingin Kaupunginteatterin
esityksessä valot ja äänet olivat tärkeässä roolissa näytelmässä, jonka alaikäraja
on 8 vuotta. Ehkäpä hieman liian jännittävä sen ikäiselle. Vähän isommalle
sopivan kimalteleva ja vauhdikas tarina. Juonen kulku oli aika tavanomainen,
vaikka näyttämöllä loikki ja temmelsi varsin erikoinen joukko argonautteja.
Ohjaaja Kari Rentola oli puhaltanut joukkonsa nauttimaan
esityksestä. Hannes Suominen näytelmän Kasperina oli oikeanlainen äidinpoika,
joka kasvoi lopussa rohkeaksi miehenaluksi. Mieleen jäi tietysti myös Jari
Pehkosen Katujen Kuningas.
Miksi veljeni on onnellinen?
Näyttelijä Petja Lähteen kirjoittama Onnellinen veli on
pysäyttävä näytelmä. Miksi Päiviön veli Pyy on päätynyt sairaalan seinien
sisälle ja miksi hän on onnellisempi kuin veljensä ja kaikki muutkin sairaalan
porttien ulkopuolella elävät. Onnellinen veli on tarina siitä mitä tapahtuu kun
veljekset lähtevät tapaamaan isäänsä Hailuotoon.
Jo ennen kuin miehet ovat Tampereella, tapahtuu vaikka
mitä.
Näytelmä on hieman merkillinen sekoitus komiikkaa ja tragediaa.
Onnellinen veli (Antti Lang) on parantumattomasti sairas ja vanhempi veli (Pekka
Huotari) ei saa sitä kerrottua. He kohtaavat matkallaan toisen toistaan
merkillisempiä tyyppejä (Riitta Havukainen ja Pertti Koivula). Ohjaaja Laura
Wallgren on rohkeasti tyylittelyn ja liioittelun tielle. Osittain se onnistuu,
osittain ei. Mutta kokonaisuutena aika hyvin!
Kommentit
Lähetä kommentti