Kummitusjuttuja Tampereelta Tampereen Työväen Teatterissa
Tampereen Työväen Teatterissa voi tavata melkein kaikki tamperelaiset kummitukset kun menee katsomaan näytelmää Kummitusjuttuja Tampereelta. Kummitukset on kaivanut esiin ei- tamperelainen käsikirjoittaja Juho Gröndahl ja näytelmän on ohjannut ei-tamperelainen Esa-Matti Smolander. Kummitusten löytäminen ei ole ollut vaikeaa, niitä on Tampereella paljon.
Paras
löytöpaikka on Eino Salmelaisen näyttämö. Eino Salmelainen oli TTT:n johtaja
1943-1966. Vanha päänäyttämö saanut nimensä Salmelaiselta. Kunnon kummitus ei
voinut käsittää miksi näyttämölle annettiin ensin nimi hänen mukaansa, sitten
otettiin pois, mutta onneksi otettiin käyttöön uudestaan kymmen vuotta sitten. Ja
Salmelainen pääsi hyvällä mielellä hoitamaan tärkeää tehtäväänsä teatterin
kummituksia.
Ennen kuin näytelmässä
päästään tutustumaan Samuli Mujeen esittämään Salmelaiseen, seurataan mitä valomestarit
puuhaavat teatterin lavalla keskiyöllä. Berliiniläis-pietarsaarelainen ohjaaja
vaatimuksineen tuntuu niin ankaralta, että yksityiskohtia on hiottava luvattomissa
ylitöissä. Mutta työrupeama ei olekaan ihan tavallinen työkeikka. Valomestarit (Pentti
Helin ja Eriikka Väliahde) eivät itsekään tiedä mitä he pelästyvät ja pelkäävät:
outoja ääniä, täpötäyttä katsomoa (ei siellä voi yöllä olla ketään), haamuja, savuja
ja kolinoita.
Vähitellen
tutustutaan kaupunkia hallitseviin kummituksiin. Heitä on jäljellä erityisesti
vuoden 1918 jäljiltä. Kaupungin kummallisuuksiin – melkein kummituksiin on
näytelmässä laskettu Ilveksen ja Tapparan aika ajoin kaupungin keskustan
valtaavat fanit. Oman osansa saavat delfinaarion ”lemmikit. Eikä ole rauhaan
jättänyt entistä työpaikkaansa teatterinjohtaja Lasse Pöystikään. Mikään ei ole
unohtunut vuodelta 1979.
Kun näytelmän
jälkipuoliskolla annetaan enemmän tilaa Salmelaisen ajatuksille, on yksi
tähtihetkistä ja elämän epäreiluudesta kertova kohtaus, jossa Salmelainen
yrittää muistella Veijo Pasasen hienoa roolia ohjaamassaan Hamletissa. Sitä ei
kukaan muista, mutta Pelle Hermannin muistavat kaikki. Salmelainen pohtii myös
teatterin tekemistä ylipäätään.
Näytelmä on
samalla pieni oppitunti Tampereen historiasta ja ennen kaikkea Tampereen Työväen
Teatterin menneisyydestä ja teatterin tekemisestä. Ripauksen kritiikkiä ja
hämmästelyä tamperelaisuutta vastaan uskaltaa itsekseen jopa ääneen lausua
stadilainen teatterinohjaaja.
Samuli Muje Eino Salmelaisena
Kuva Kari Sunnari
Kommentit
Lähetä kommentti