Vallilan Kansallisteatterin Faust
Faust ei ole taruolento. Se selviää Vallilan Kansallisteatterin Faust-näytelmän käsiohjelmasta. Mutta sillä ei ole väliä, kun keskellä huikeaa teatteriesitystä yrittää pysyä ”kärryillä” mitä tässä juuri on tapahtumassa. Ohjaaja Anne Rautiainen joukkoineen on luonut Vallilan entisen konepajan näyttämölle erityislaatuisen maailman omanlaisine ihmisineen ja olentoineen.
Näytelmä perustuu Johann Wolfgang von Goethen kahteen
näytelmään, vanhin niistä on vuodelta 1808 ja toinen vuodelta 1932, se julkaistuun
vasta Goethen kuoleman jälkeen. Ensimmäisen kerran Faustista kerrotaan 1587
Frankfurt am Mainissa anonyymisti julkaistussa teoksessa ”Kuuluisan tietäjän ja
henkien manaajan, tohtori Johann Faustin tarina, kuinka hän myi itsensä
paholaiselle sovituksi määräajaksi; mitä ihmeellisiä seikkailuja hän näki, koki
ja itse alulle saattoi tuona sopimuskautena aina siihen hetkeen saakka, kun hän
viimein sai ansaitsemansa palkan”. Faustin liitto Mefistofeles- paholaisen kanssa
sai uudelleen siivet alleen Goethen näytelmistä.
Uudelleen Faustiin palattiin 1900-luvun alkupuolella
totalitaaristen valtioiden varjossa. Klaus Mannin Mefistoteles ilmestyi 1936 ja
siinä sopimus paholaisen kanssa rinnastuu demonisiin natseihin. Mihail Bulgakov
kirjoitti romaaninsa Saatana saapuu Moskovaan Stalinin ajan Neuvostoliitossa.
Teos julkaistiin vasta 1967. Sen alkuperäinen nimi oli Mestari ja Margarita.
Faustin tarinasta katsotaan myös Aleksis Kiven saaneen idean Seitsemän
veljeksen Simeonin matkasta saapasnahkatorniin. Liittoa paholaisen kanssa
Simeoni ei tee, hänen paholaisensa on viina.
Vallilan Faustin on sovitus ohjaaja Rautiaisen ja dramaturgi
Eva Buchwaldin yhteistyötä. Koko
työryhmän upealla työllä on aikaan saatu hurja ja hieno esitys. Lavastaja on Katri
Rentto, pukusuunnittelija Saija Siekkinen, musiikin on tehnyt Marzi Nyman ja koreografian
Jenni Nikolajeff. Valosuunnittelusta vastaa Ville Toikka, äänisuunnittelusta
Esa Mattila ja videosuunnittelusta Pyry Hyttinen. Näyttämön moninaisuus syntyy
kankailla ja valoilla ja musiikilla.
Faustille (Marc Gassot) mikään ei riitä. Verisellä
allekirjoituksella vahvistettu sopimus pääpaholaisen Mefistofeleksen (Juha
Varis) kanssa lupaa Faustille kaiken sen mitä hän haluaa. Juha Variksen
Mefistofeles on monikasvoinen huijari. Niin vikkelä ja häikäilemätön että on
helppo uskoa että hän pyörittää koko maailmaa. Variksen viehätysvoima piilee
siinä että punaisista kengistään huolimatta hän rähjäinen miehenkuvatus,
kieltämättä vähän kuin Uuno Turhapuro – Helsingin Sanomien arvostelijaa
lainaten.
Faust yrittää olla paholaisen vastakohta, herrasmiesmäisesti
pukuun pukeutunut ja omanarvontuntoinen. Kaikkeen puuttuu ylväästi ja harsomaisessa
valkoisessa asussaan asioiden kuluta huolta pitävä Jumala (viehkeä Annika
Poijärvi). Paholaisen ja Jumalan välien
selvittely ei oikein käänny kummankaan tappioksi tai voitoksi. Toisessa
näytöksessä väliajan jälkeen Faust tapaa Gretan (raikas Aksa Korttila). Ei
siinäkään kaikki mene niin kuin Faust toivoisi.
Näytelmä on täynnä nerokkaita yksityiskohtia, alkaen
olmimaisista olennoista jotka tervehtivät lämpiössä katsojia. Tein
henkilökohtaisen ennätyksen tuijottamisessa – vastapuolena ruskeasilmäinen
nuori otus. Näytelmä alkoi ja loppui lämpiössä rosoisten konepajan seinien ja
kivisen lattian keskellä. Nymanin musiikki pääsi tilassa täysin oikeuksiinsa.
Faust juoksemassa loputonta juoksuaan – siinä näytelmän loppu.
Juha Varis ja Marc Gassot. Kuva Tommi Mattila.
Kommentit
Lähetä kommentti