Kom-teatterin Runar ja Kyllikki
Moni meistä muistaa Kyllikki Saaren selvittämättömän surman vuodelta 1953. Nuori nainen katosi iltayöllä pyöräillessään kotiin hartaustilaisuudesta. Asiaa on tutkittu ja vatvottu, siitä on kirjoitettu kirja toisensa jälkeen. Kaikkia nuoren naisen henkeä uhanneita tapauksia on verrattu Saaren kuolemaan.
Tamperelainen Jussi Kylätasku kirjoitti näytelmän Runar ja
Kyllikki 1974. Sen pohjana olivat Kyllikki Saaren murha sekä Tulilahden
kaksoismurha 1959. Kom-teatterissa nähdään nyt hyvin erilainen ja hyvin hurja
ja hyvin koskettava Runar ja Kyllikki.
Ohjaaja Lauri Maijala on kääntänyt näytelmän roolit
ylösalaisin. Jokaista miesroolia näyttelee nainen ja jokaista naisroolia mies.
Erityisesti naiset miesten rooleissa ovat oman aikansa ja vielä tämänkin ajan
armottomia tosikoita, roolinsa vankeja. Perisuomalainen mieshän ei puhu eikä
pussaa. Humalapäissä voi tehdä ihan mitä vaan, niin kuin tekee näytelmässä
Kyllikin isä – loistava Satu Silvo. Silvon jokainen ele ja ilme on tarkoin
harkittu ja ilmenee sitä valtaa minkä mies vielä 1950-luvun lopulla omasi.
Runarina Ella Mettänen on herkkä ja hauras, nuorukainen jota
kukaan ei ymmärrä. Ymmärrystä ei saa kyllä osakseen Kyllikkikään. Paavo Kinnunen
on Kyllikkinä viaton ja rakkautta kaipaava tyttö, joka luottaa liikaa kanssaihmisiin.
Luottamusta eivät näytelmän miehet nuorille tarjoa, pikemminkin päinvastoin.
Hyvin paljon kasaantuu Kyllikin väärästä kohtelusta
kirkkoherra Kapeelahden – huikean roolin esittävän Kati Outisen – harteille. Erityisesti
kirkkoherran kaksimaanaisuus korostui roolien vaihdossa. Voiko ihminen
ylipäätään olla noin iljettavä – kyllä voi.
Niko Saarela Runarin äitinä ja Juho Milonoff Eija Lehtosena olivat
huikean hyviä. Kaiken kaikkiaan Lauri Maijala on hionut esityksestä
ravistelevan puheenvuoron tasa-arvosta ja nuoren ihmisen elämisen vaikeudesta.
Jussi Kylätaskun Runarissa ja Kyllikissä on paljon
hämäläistä, tamperelaista mielenmaisemaa 1950- ja 1960-luvuilta. Mielikuvat
pienen hämäläisyhteisön elämästä konkretisoituivat näyttämöllä.
Paaavo Kinnunen ja Ella Mettänen
Kuva Noora Geagea
Kommentit
Lähetä kommentti