Komissario Palmu ja Shrek
Mika Waltarin Palmu -kirjat ovat hyviä ja Matti Kassilan
Palmu -elokuvat loistavia. Mitä sitten voisi olla Palmu -näytelmä? Nyt me sen
tiedämme. Komisario Palmun erehdys kerää innostuneita katsojia Helsingin
Kaupunginteatterin Areena-näyttämölle.
Minusta on tarpeetonta pohtia sitä onko Mikko Kivinen yhtään
niin hyvä komisario Palmu kuin Joel Rinne, puhumattakaan Leo Jokelan Kokista tai
muista elokuvien henkilöistä. Mikko Kivinen on juureva ja luotettavan oloinen
komisario, jonka mielelläni ottaisin selvittämään rikosta, jonka kanssa olen
joutunut tekemiseen. Antaisin Palmun hoidella vaikeat asiat ja toivoisin että
Palmun apulainen Kokki alias Risto Kaskilehti hoitaisi minun kuulustelemisen.
Näytelmän juoni on varmaan useimmille katsojille tuttu. Näyttämöllä
tarina eteni luonnikkaasti, hieman liikaa miehet tuppasivat seistä töröttämään
näyttämöllä. Areenan näyttämö ei tietenkään tarjoa huikeita mahdollisuuksia
hienoihin lavaste-ratkaisuihin, mutta lavastaja Katariina Kirjavainen on
onnistunut loihtimaan tarvittavat paikat upeasti.
Ohjaaja Joel Elstelä – pakko minunkin on kertoa kirjailija
Mika Waltarin ainoan tyttären Sadun poika – on paljon vartijana ja onnistunut
siinä kunnialla. Leena Uotilan Amalia Rygseck ja Eero Saarisen miespalvelija
Batler ovat täysosumia. Kesti aikansa ennen kuin hyväksyin nöyristelevän ja
hiuksiaan otsalta lipovan Batlerin tyylilajin, mutta tuollainenhan hänen juuri
kuuluikin olla. Leena Uotila oli roolissaan täydellinen!
Kokki, Amalia Rygseck ja Komisario Palmu |
Ihastuin Aasiin
Toinen ensi-ilta oli Helsingin Kaupunginteatterin Peacock-teatterin
jättimusikaali Shrek. Musikaalissakin ollaan tuttujen elementtien parissa.
Käsiohjelmakin kertoo että Shrek perustuu DreamWorksin animaatioelokuvaan ja
Willian Steigin kirjaan. Helsingin Kaupunginteatterin tuleva johtaja Kari
Arffman on suomentanut ja ohjannut näytelmän. Aikaisemmin hän on ohjannut
Shrekin Jyväskylässä.
Shrekissä, kuten niin monissa kirjoissa, elokuvissa ja
näytelmissä painotetaan lapsikatsojille, että erilaisuus on hyvä asia.
Erilaisia ei pidä kiusata eikä vieroksua. Tämä sanoma tulee musikaalissa hyvin
esille. Jopa niin että nuoremmat katsojat haluaisivat varmasti näytelmän
lopussa olla vihreänaamainen Shrek tai hänen ihana prinsessansa Fiona. Shrek ei
ollut onneksi yhtään pelottava eikä juuri kukaan muukaan.
Valloittavin hahmo oli ehdottomasti Matti Leinon esittämä
Aasi. Kun Aasi oli mukana kohtauksissa, oli niissä vauhtia ja hauskuutta. Ensi-illassa
Shrekinä taituroi Petrus Kähkönen ja Fionana enemmän kuin loistava Anna-Maija
Tuokko. Tuokon liikunnallinen panos sai koko esityksen säkenöimään ja sähköistymään.
Esitys oli valloittava ja vauhdikas. Tuskin kukaan katsoja
on ylistämättä koko näyttelijäjoukon hienoa laulamista. Tanssijat täydentävät
kaikkea. Ei teatterilla ole turhaan omaa tanssijakaartia.
Vaikka esityksessä välillä sorruttiin epäasialliseen
käytökseen – Shrek ja Fiona tekivät monta sellaista asiaa mitä me lapsilta
ilman muuta kiellämme, ei se haitannut kokonaisuutta.
Onneksi Helsingissä on taas tarjolla hieno musikaali, johon
voi ottaa teatterikaveriksi mummon, vaarin, koululaisen tai uranaisen tai kenen
tahansa ammattimiehen. On iloa katsoa ja nauttia kun kaikki on esityksessä
kohdallaan ja kaikki osaavat juuri sen mitä pitääkin ja vähän enemmänkin.
Kommentit
Lähetä kommentti