Kannattaa mennä teatteriin
Kevätkausi on ollut ilahduttavan hyvä ja antoisa teatterin
ystävälle. On niin monta hyvää esitystä, että en tohdi nimetä yhtä joka olisi
parempi kuin kaikki muut.
Kansallisteatterin Mahdolliset maailmat ja Kaksi matkaa
Israeliin, Kom-teatterin Pasi was here, Helsingin Kaupunginteatterin Kaktuksen
kukka, Sylvia ja Vakavuusongelma. Niitä kaikki uskallan suositella. Mukaan
kuuluu myös Teatteri Hevosenkengän Vaahteramäen Eemeli.
Miten 80-lukulaisten kävi
Vaikka en ole syntynyt enkä ollut enää kovin nuorikaan
1980-luvulla, olen innoissani kun olen nähnyt kaksi hyvää 1980-luvulle
ajoitettua näytelmää.
Kom-teatterin esityksiä meistä moni näki 1970-luvulla
kotipaikkakunnallaan. Muistan miten kävimme katsomassa Komin esityksiä
Hyvinkäällä. Nykyisin teatteri ei kierrä, mutta katsojan kannattaa matkata
vaikka kauempaakin Helsinkiin Kapteeninkadulle.
Veikko Nuutisen kirjoittama ja Lauri Maijalan ohjaama Pasi
was here on taattua komilaista laatua. Kaikki alkaa siitä kun kiusattu ja
kiusaava Pasi (koskettavasti näyttelevä Johannes Holopainen) on tehnyt
itsemurhan. Hänen lapsuudenystävänsä (aina yhtä hienoa työtä tekevä Juho
Milonoff) alkaa muistella poikien yhteistä lapsuutta ja nuoruutta. Vilma
Melasniemi on poikien mukana leikeissä pyörivä tyttö, monta muutakin roolia
Vilma hoitaa hyvin.
Välillä ei oikein tiedä onko teatterissa vai päiväkodissa
tai koulussa, kaikki on niin todentuntuista ja vaikka tarhan täti olisi kuinka
tyylitelty ja tyypitetty, on pakko huokailla että juuri tällainen moni oli. Robert Enckell muuntautuu roolista toiseen
sulavasti ja taidokkaasti. Kahden samoissa ympyröissä pyörineen miehen elämät
ovat hyvin erilaisia. Vai ovatko sittenkään?
Vaikka näytelmän pohjavire on puhutteleva ja vakava, on
näytelmä samalla kertaa elämänmakuinen ja hauska. Elämän rajallisuuden
pohjavire on vahvasti mukana. Syksyllä on luvassa lisänäytöksiä!
Ne monet mahdollisuudet
Paavo Westerberg aloitti näyttelijän uransa hyvin varhain.
Muistamme hänet Susikoira Roista ja Ruusun ajasta. Ura on jatkunut
käsikirjoittajana ja ohjaajana. Suomen Kansallisteatterin isolla näyttämöllä on
kevään mittaan saanut ihastella ja hämmästellä Westerbergin uusimmassa
näytelmässä Mahdolliset maailmat, jonka kirjoittaja on myös ohjannut, miten
itse kukin tartumme tai jätämme tarttumatta elämän tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Valinnat ovat harvoin jälkikäteen ajateltuna pelkästään oikeita tai vääriä.
Eero Ahon
suoritus on unohtumaton. Mies on näyttämöllä kolme tuntia ja puhuu kaiken
aikaa. Eikä ole oikeastaan hetkeäkään paikallaan. Näytelmän päähenkilöä nuorena
näyttelee oivaltavasti Marja Salo. Joukosta nousivat myös Markku Maalismaa ja
Kristiina Halttu. Esko Salminen näyttelee Lasse Pöystiä, jonka kanssa
pikku-Paavo aikanaan esiintyi. Tasokasta näyttelemistä, huiman hienot
lavasteet, monipuolinen äänimaailma, videoita. Kaikki hienous mitä tämän päivän
näytelmä voi parhaimmillaan olla. Näytelmää esitetään vain tämä kevät.
Yhtä totuutta ei ole
Tuleva kirjailija, teatteriohjaaja ja dramaturgi Ritva
Siikala lähti 51 vuotta sitten nuorena ylioppilaana Israeliin kibbutsille. Hän
halusi olla mukana rakentamassa uutta ja parempaa maailmaa. Siikala palasi
Israeliin 51 vuoden kuluttua ja koki kaiken aivan toisella tavalla.
Näistä kokemuksista on syntynyt näytelmä Kaksi matkaa
Israeliin Kansallisteatterin Willensaunaan. Ritva Siikala on myös ohjannut
esityksen.
Näytelmän hienoin oivallus on että lavalla on koko ajan kolme
naista: Seela Sella, Jonna Järnefelt ja Césile Orblin. He ovat näytelmän
päähenkilö Tuulikki jokainen vuorollaan. He ovat myös Tuulikin äiti ja isä ja
monta muut henkilöä. Kaksi matkaa Israeliin on tärkeä ja järisyttävä näytelmä. Se
ei julista eikä selitä, siinä vain kerrotaan miten kaikki on. Selittämättömän
sekavaa ja vaikeaselkoista.
Kun ei tiedä ketä rakastaa
Helsingin Kaupunginteatterin Areena-näyttämöllä voi nauttia
ranskalaisen komedian tyylikkäistä käänteistä. Menestynyt hammaslääkäri (Heikki
Kinnunen) on hankkinut nuoren rakastajattaren (Vappu Nalbantoglu), jolle hän on
kertonut olevansa naimissa oleva kolmen lapsen. Tarkoitus on pikkuvalheella
välttää avioliiton karikot. Hammaslääkärin menoa seuraa häntä kymmenen vuotta
palvellut sairaanhoitaja-assistentti (huippu hienosti näyttelevä) Satu Silvo.
Tarinan käänteet eivät ole yllättäviä, mutta kun kaikki
hoidetaan oivallisen ohjaajan Arn-Henrik Blomqvistin käden jäljiltä vauhdikkaasti
ja taidokkaasti, on tiedossa viihtyisä ja hauska teatteri-ilta. Eija Vilpas,
Frans Isotalo, Eero Saarinen ja Jouko Klemettilä täydentävät hienosti
kokonaisuutta.
Oikeaa työn tekoa
Helsingin
Kaupunginteatterin Studio Pasilassa voi nähdä miten käy kun kaupunki ryhtyy
valmistelemaan uuden asuinalueen rakentamista suopohjaiselle maalle. Mikään ammattitaito
ei riitä luonnonvoimia vastaan. Mika Ripatin kirjoittama ja Pentti Kotkaniemen
ohjaaja Vakavuusongelma on hyvä näytelmä tämän päivän ongelmista ja asioista.
Ensin
rakentamisen yksikkö saa tehtävän tehdä suosta asuntomaata ja samaan aikaan
pohditaan miten kaikki voidaan yksityistää. Toiminta pitää saada
virtaviivaiseksi ja kannattavaksi. Jari Pehkonen on näytelmässä työn sankari.
Pertti Koivula vastaavana mestarina on mestari! Heidi Herala, Rauno Aaltonen ja
Eppu Salminen takaavan sen että esitys on korkeatasoinen ja kiinnostava.
Eemeli jaksaa metkuilla
Teatteri
Hevosenkenkä ilahduttaa pieniä ja vanhempiakin katsojia mukaansa tempaavalla ja
ihastuttavalla Eemelillä. Vaikka Astrid Lindgrenin tarina on tuttu, on siitä
aina löydettävissä uusia ja hieman erilaisiakin näkökulmia. Mikko Kivinen on
pitänyt huolen ohjaajana siitä, että esitys on huolella tehtyä lastenteatteria.
Kannattaa lähteä Espoon Juhannusmäkeen. Kyllä sinne pääsee bussillakin.
Hei Leena-Maija !
VastaaPoistaEnsin Onnea Uuteen kotiin ! Sitten kysymys teatteriin liittyen ==> Näitkö koskaan Espoon kaupunginteatterin esittämän " Laulaisin sinulle lempeitä lauluja " ? Esitys oli Oulun kaupunginteatterin vierailunäytös