Kun Tanotorvi, johon olen kirjoittanut ainakin 15 vuotta, ei tule teille kaikille olen päättänyt ilahduttaa teitä jutuillani, joka julkaistaan kerran kuukaudessa.
OIKEANIKÄISENÄ OIKEASSA PAIKASSA
Lastennäytelmiin on usein lisätty ikäraja eli tieto siitä
minkä ikäinen pitäisi vähintään olla että näytelmästä olisi iloa. Yläikärajoja
en ole juuri nähnyt. Elokuvissakin on ikärajat, jotka unohtuvat, kun elokuvia
katsotaan kotona.
Luomme myös ikärajoja itse. Moni iäkkäämpi katsoja
kärvistelee kun teatterissa äänet ovat liian kovalla, kiroillaan liikaa tai
meuhkataan asiattomasti. Elokuvinkaan ei voi mennä kun äänet ovat kovalla.
Moni väittää että hän ei enää aio opetella tietokoneen käyttöä. Pitäkööt
googlensa, www:nsä, facebookinsa, twitterinsä ja tabledttinsa!
Väitän, että jättäytyminen teknisen kehityksen ulko- tai
yläpuolelle hankaloittaa arkipäiväistä elämää. Ensin kuulosti vitsiltä kun
kaikki piti katsoa www-sivuilta. Mutta mistäpä muualta kuin googlesta löytäisin
tietoa asiasta kuin asiasta.
Facebookin avulla löysin juuri Ruotsissa asuvan
luokkatoverini 50 vuoden takaa. Silti en kuulu FB:n innokkaimpiin käyttäjiin.
Aluksi oli hauska lukea toisen kuulumisia. Nyt pitää löytää netistä erikoisia
kuvia, yuo tubesta videoita tai muita muitten tekemiä ihmeitä ja sitten
esitellä niitä muille. Ikätoverini eivät juuri kirjoita, tykkäävät vain toisten
jutuista ja firmojen mainoksista.
Hätkähdin kun tunnettu näyttelijä kertoi että hän on
luopunut sosiaalisen median käyttämisestä ja ryhtynyt viettämään aikaa
perheensä kanssa. Hienoa! Mutta perheet viettävät yhä enemmän yhteistä aikaa
niin että jokaisella on oma värkki sylissä tai edessä ja kuulokkeet korvilla.
Ainakin kun paikalla on teini-ikäistä ja nuorta väestöä!!! Mummi on pudonnut
ajan rattailta, jos ei ymmärrä miksi näin tehdään.
Aina ei mummikaan ole ollut ajan rattailla. Olen luullut
että Mäntän paperitehtaat perustanut G.A. Serlachius oli kultalusikka suussa syntynyt
perijäpoika, josta tuli patruuna. Totuus paljastui Kari Heiskasen
kirjoittamassa ja ohjaamassa Metsäperkeleessä Helsingin Kaupunginteatterissa.
G.A. oli itsepäinen, idearikas ja rohkea mies, joka oli kotoisin köyhistä
oloista ja joka toteutti jääräpäisesti kaikki ideansa - vain osa onnistui.
Pertti Sveholm vauhdikkaana suurliikemiehenä on upea. Kieltämättä hieman
lyhyempikin tarina olisi riittänyt, mutta huikaisevaa on nähdä suomalaisen
teollisuuden syntyhistoriaa.
Vielä monta vertaa rajumpaa on kokea ja nähdä suomalaisen
taloushistorian kaari vuodesta 1918 tähän päivään. Kansallisteatterissa Esa
Leskisen ja Sami Keski-Vähälän Neljäs tie kääntää kivet ja kannot ja kertoo
miten tähän EU-kaaokseen on päädytty. Ohjaaja Esa Leskisen käsissä näyttelijät
taipuvat vaikka mihin. Timo Tuomisen Seppo Kääriäinen ja Antti Kalliomäki;
Antti Litjan Paavo Lipponen ja Toimi Kankaanniemi; Seppo Pääkkösen Iiro
Viinanen ja Juha Variksen Esko Aho ovat parempia kuin esikuvat. Uudenlaista
teatteria joka ammentaa sanottavansa ja asiansa eletystä elämästä.
Hätkähdyttävintä on että me vain annamme viedä itseämme mihin vain. Onneksi tai
kauhuksi muu Eurooppa jo liikehtii.
Uudenlainen hieno tulkinta on tarjolla Kom-teatterissa
Anton Tsehovin Kolmesta sisaresta. Näytelmän rajusta menosta joko pitää tai
sitten ei. Esityksessä eivät istu ja huokaile muut kuin katsojat – siihenhän
olemme tsehovilaisittain tottuneet.
Sisarten on vaikea sopeutua elämään tässä ja nyt. Haaveita ja unelmia on
oltava, mutta on myös oltava rohkeutta toteuttaa ne. Eeva Soivio, Laura
Malmivaara ja Vilma Melasniemi ovat tämän päivän sisaria, joilla ei oikein ole
paikkaa missään.
Tanssiteatteri Hurjaruuthissa on päätetty kertoa lapsille
kuka oli Jörö-Jukka ja mitä tapahtuu jos ei syö velliä, leikkii tulitikuilla,
kiusaa toisia tai imee peukaloaan. Vanhat tarinat tanssin keinoin hieman
pelottivat ja hätkähdyttivät, mutta pieni katsojakin jäi pohtimaan miksi noin
voi elämässä käydä. Ja sitä vartenhan teatterissa käydään.
Hienosti olet saanut yhdistettyä eri teatteriesitykset yhteen juttu. Neljäs tie pohditutti jälkikäteenkin ja olen kyllä aivan eri mieltä Matti Apusen kanssa esityksestä.
VastaaPoista