Hiirenloukku Helsingin Kaupunginteatterin Areena-näyttämöllä
Nyt ymmärrän miksi Agatha Christien Hiirenloukkua on näytelty vuodesta 1952 lähtien – lukuun ottamatta pandemian ajan neljäätoista kuukautta. Selitys löytyi Helsingin Kaupunginteatterin Areena-näyttämön Hiirenloukusta. Aino Piirola on suomentanut ja Miika Muranen ohjannut viihdyttävän, ei oikeastaan ollenkaan jännittävän soljuvasti etenevän näytelmän.
On juuri toimintansa aloittanut täysihoitola, ennen
näkemätön lumimyrsky, kylällä tapahtunut murha ja henkilöt, jotka eivät tiedä
liittyvänsä toistensa elämään. Teatterilla on monessa paikassa lappunen, jossa
pyydetään, ettei katsoja paljastaisi loppuratkaisua kenellekään ja näin
pilaisia ystävänsä tai tuttavansa teatteri-illan.
Täysihoitolan uudet yrittäjät Elina Keinonen ja Severi
Saarinen ovat olleet vuoden naimisissa ja yrittävät nyt kaikkensa jotta vieraat
viihtyisivät heidän majatalossaan. Vähitellen vieraat aiheuttavat sekaannuksia
ja selkkauksia, jopa siinä määrin että etenkin isäntäpari alkaa pohtia miten
hyvin he tuntevat toisensa. Eiväthän he
tiedä edes sitä osaako heistä jompikumpi hiihtää.
Esityksen takeena ovat komedian tekemisen taitavat
näyttelijät Sakari Kinnunen, Helena Haaranen, Risto Kaskilahti ja uusina
tuttavuuksina ainakin minulle Sauli Suonpää ja Joel Hirvonen.
Hiirenloukku on vanhanaikainen näytelmä 1950-luvun
vaatteineen, huonekaluineen ja esineineen. Sopii hyvin Areena-näyttämön
henkeen.
Santeri Kinnunen ja Severi Saarinen
Kuva Otto-Ville Väätänen
Kommentit
Lähetä kommentti