Punaorvot Helsingin Kaupunginteatterissa
Puoli vuotta ilman
oikeaa, elävää teatteria. Välillä muutama striimattu esitys ja kaksi
kesäteatteriesitystä. Malttamattomana menin sisään Helsingin Kaupunginteatterin
Pienen näyttämön automaattiovesta. Odotin teatterin lumoa ja vetovoimaa.
Ennen esitystä
kaikki oli erilaista. Narikkaan ei jätetty vaatteita, henkilökunnalla oli visiirit
kasvoilla, heitä oli tavallista enemmän ohjaamassa meitä katsomoon. Katsomossa
oli yli puolilla tuoleista lappu: ethän istu tähän. Turvaväleistäkin muistettiin.
Väliaikatarjoilut piti tilata etukäteen. Pöytiä, joihin tarjoilut oli katettu,
oli puolet vähemmän kuin aikaisemmin. Maskin pitäminen oli vapaaehtoista, ehkä
joka toisella oli maski. Turvavälien käyttö lipsui joka kerta, kun katsoja
ilman maskia meni katsomossa ohitsesi omalle paikalleen.
Helsingin
Kaupunginteatterin Pienen näyttämön katsomossa on Punaorvot -näytelmän alkaessa
oli alle puolet paikoissa käytössä.
Teatterinjohtaja Kari Arffman on jo jossain haastattelussaan todennut että
kauan ei teatterin tekeminen nykyisissä olosuhteissa voi jatkuva. Onko paluuta
entiseen, onko olemassa enää normaalia tilannetta?
Kaikki tänä
unohtui kun esitys alkoi. Anneli Kanto ja Lauri Maijalan käsikirjoitus ja Lauri
Maijalan ohjaama Punaorvot oli huikeaa teatteria. Kaksi vuotta sitten sain
käsiini Mervi Kaarnisen kirjan Punaorvot 1918 (Minerva 2017). Kaarninen on
tutkinut lähes viiden sadan tamperelaisen punaorvon perhesuhteita sisällissodan
jälkeen sekä tietoja heidän myöhemmistä elämänvaiheistaan. Kirja ilmestyi ensimmäisen
kerran jo 2007, mutta vasta vuoden 1918 muisteleminen ja tutkiminen, sai minut
perehtymään vaiettuun asiaan.
Sillä
niin kauan, kun on kertomattomia tarinoita, vaiettuja suita ja hautaan vietyä
häpeää, on teatterilla tehtävä, paikka ja merkitys tässä yhteiskunnassa.
Lauri Maijalan näytelmän
käsiohjelmaan kirjoitettujen ajatusten kanssa on helppo olla samaa mieltä.
Punaorvot ravisteli, hämmästytti, häkellytti, ihastutti ja vihastutti. Esitys oli
räväkkää ja koskettavaa teatteria samalla kertaa. Miten ja miksi tällaista tapahtui?
Miksi nuoresta 12-vuotiaasta tytöstä tehtiin Pohjanmaalla työjuhta. Häntä sai kohdella
mielivaltaisesti ja omahyväinen isäntä ja emäntä kokivat olevansa oikealla
asialla ja tekevänsä hyvää.
Koteja kodittomille lapsille -järjestössä havahduttiin pelastamaan punaorpoja. Köyhäinavun varassa elävien perheiden auttaminen oli aloitettava lapsista. Heidät oli saatava turvaan. Suomella ei ollut varaa antaa lasten kasvaa punikkien vaikutuspiirissä.
Heille löydettiin uusia, hyviä, koteja Pohjanmaalta. Siellä
lapsista kasvaisi kuuliaisia ja ennen muuta isänmaallisia kansalaisia.
Pohjanmaalle vietiin 1 700 lasta, osa sai sieltä hyvän kodin, osa vähemmän
hyvän. Jokainen sai ainakin punaorvon leiman, joka ei lähtenyt pois koskaan.
Vaikka siitä ei puhuttu eikä kerrottu, ei lapsille eikä lastenlapsille.
Punaorvoissa
huikeimmat roolit tekivät Ella Mettänen äitinä, Wenla Reimaluoto perheen
vanhimpana tyttärenä, joka joutui kaltoinkohdelluksi sijoituspaikassaan sekä
Anna Böhm pikku-Ilonana, joka sai kasvattajikseen tyttöä rakastavat ikääntyneet
sisarukset. Riitta Havukainen vakaana ja elämän realiteetit ymmärtävänä
naapurina oli juuri sellainen nainen, jota kaikki tarvitsevat.
Hienoa työtä
tekivät myös miehet. Antti Autio perheen poikana, Miika Laakso isänä ja Kari
Mattila monissa rooleissaan. Janne Vasaman lavastus, Tiina Kaukasen puvustus ja
Aleksi Sauran sävellykset ja äänityö loivat puitteet vauhdikkaalle ja aiheeseen
sopivalle räväkkäälle esitykselle. Väliajan jälkeen meno hieman hidastui – eikä
kaikilta osin ihan edukseen.
Vaikka korona-aikamme ei ole verrattavissa vuoden 1918 tapahtumiin, on Punaorvot ajankohtainen näytelmä. Se pakottaa ajattelemaan mitä on se hyvä mitä me luulemme tekevämme kanssakulkijoillemme ja usein paljon kaukaisemmillekin ihmisille.
Kommentit
Lähetä kommentti