Hurmaava Hurmeen Harhama
Hyvää kannattaa odottaa. Keväällä jäi teatterikevät kokematta, kesällä oli tarjolla kesäteatteria harvakseltaan. Syksyllä odotusta oli rutkasti ilmassa. Juha Hurmeen ohjaama Harhama Espoon Kaupunginteatterissa oli hyvien esitysten odotuslistalla kärkipäässä. Eikä turhaan ollut. Hurjaa ja huimaa menoa oli etenkin ensimmäisellä puoliajalla tarjolla runsain mitoin.
Toimittaja Algot Untola julkaisi omaelämäkerrallisen kaksi-osaisen
massiivisen romaanin Harhama vuonna 1909. Untola kirjoitti salanimellä Irmari
Rantamala. Seuraavana vuonna ilmestyi Maiju Lassilan nimellä kirjoitettu näytelmä Tulitikkuja lainaamassa. Lassilalta
ilmestyi monta muutakin näytelmää mm. Nuori mylläri ja Kun lesket lempivät. Ja
kaiken aikaa toimittaja Algot Untola kirjoitti juttujaan toimittajana.
Kansalaissodan loppuselvittelyissä Untola menetti henkensä.
Hurmeen Harhama on hurmaava ja hurja. Ensimmäinen näytös vie
katsojan Pietariin, missä Harhama (liikunnallisesti ja muutenkin taidokas Tomi
Alatalo) yrittää saada selville sitä millaista suuressa maailmassa oikeasti on.
Ja siellähän on tarjolla vaikka mitä. Musiikin höystämänä ruoditaan
markkinataloutta, sosialismia, kristinuskoa, Perkeleen pahuutta, kurjuutta ja
rikkautta.
Harhamassa on kuusi näyttelijää: Tomi Alatalo, Eetu
Känkänen, Antti Laukkarinen, Enni Ojutkangas, Cècile Orblin ja Roosa Söderholm.
Jokaisella – Alataloa lukuun ottamatta – monta roolia, monta laulua, monta
tanssia. Ja kaikki loistavia. Saara Hurmeen koreografia tukee ja vahvistaa
kaikkea. Näyttelijöiden yhteistyö on saumatonta. Välillä on tunne, että esitys
on yhtä taukoamatonta liikettä, alati vaihtuvaa, yllättävää.
Toisessa näytöksessä meno rauhoittuu ja Harhamasta jopa
tulee pienen tytön isä. Mutta huonosti käy vauvalle Harhaman menossa, lapsi
annetaan pois ja elämä huonomaineisen näyttelijättären kanssa jatkuu. Moninaiset
uskon asiat ovat sumentaa Harhaman mielen lopullisesti. Menossa ovat mukana Piru,
Lempo, Hiisi ja Horna. Taiteen
perimmäistä olemustakin yritetään löytää.
Juha Hurmeella on taiturimainen ote ja kyky tulkita unhoon
jääneitä taideteoksia, raaputtaa niiden pintaa ja saada esille asioita, jotka
eivät vuosikymmenten kuluessa ole muuttuneet mihinkään. Harhamassa hän on houkutellut
mukaansa joukon samanhenkisiä taiteilijoita. Ja lopputulos on täydellinen.
Eetu Känkänen ja Roosa Söderholm (edessä),
Tomi Alatalo, Antti Laukkarinen, Cécile Orblin, Enni Ojutkangas
Kommentit
Lähetä kommentti