Tarpeellinen vai turha Raide-Jokeri?


Mitä ne tamperelaiset tekevät ratikalla? Ovat vain pilanneet koko kaupungin keskustan vuosikausia kestävillä rakennustöillä. Turkulaisetkin haikailevat ratikan perään. Oliko siihenkin jokin syy, että Helsingissä metroa jatkettiin länteen. Kaiken lisäksi Länsimetroa jouduttiin odottamaan kuukausikaupalla, kun sitä ei millään meinattu saada valmiiksi. Ja nyt sitten pitää tehdä Raide-Jokeri.
Rakentajan mukaan Raide-Jokeri tarjoaa parempaa palvelua poikittaiseen joukkoliikenteeseen. Miten niin parempaa? Jokeribussi 550 kulkee ruuhka-aikoina muutaman minuutin välein. Se matkaa joustavasti Itäkeskuksesta Westendin asemalle. Ei tarvitse edes lippuakaan näyttää, jos vaihtaa tai on kausilippu. Keskiovesta saa mennä sisään ja tulla ulos. Bussi on yleensä aika täynnä, mutta istumaan olen päässyt aina.

Vaikka olin pitkään sitä mieltä, että Länsimetro ei minua liikuta, olen joutunut muuttamaan mielipiteeni. Länsimetrolla pääsee kätevästi Tapiolaan tai Aalto-yliopistolle ja sieltä sitten 550:lla kotinurkille. Kätevämpää kuin keskustaan meneminen ja siellä metroon vaihtaminen.

Mutta tuo Raide-Jokeri. Nyt sen työmaat pakottavat liikenteen kiemurtelemaan uudenlaisia reittejä, työmaalta kantautuva melu häiritsee satoja, tuhansia asukkaita. Häiriöitä tulee myöntää rakennuttaja. Ja Pajamäessä käydään taistelua liitto-oravien ja puiden avulla. Käsittämätöntä on miksi vasta viime metreillä voidaan ryhtyä kyselemään miksi puita kaadetaan, mihin siirtomaa kipataan, mikä oikein on se oikea lopullinen raiteiden kohta.  

Merkillistä demokratiaa? Taistelua tuulimyllyjä vastaan? Mahdollisuus vitkuttaa ja pitkittää sitä mikä kuitenkin tulee`?

Miksi toimiva bussiyhteys pitää korvata uudella. Yleensähän uusi otetaan käyttöön, kun vanha ei enää toimi. Liikennesuunnittelijat ovat kertoneet että 550 ei pysty enää vuosien päästä kuljettamaan sitä väkimäärää, joka sitä käyttää.

Mutta toisaalla kerrotaan, että nyt ryhdytään rakentamaan sinne mistä on hyvät liikenneyhteydet, esimerkkinä Raide-Jokeri. Sen varrella on saatava lisää asutusta. Kun tulee lisää asukkaita, tarvitaan lisää joukkoliikennettä.
Pakostakin nousee esille kysymys, kumpi oli ensin kana vai muna. Vaikka kuinka väitän etten tarvitse mitään jokereita, niin muutaman vuoden kuluttua sitä on pakko käyttää. Ei siinä auta rutinat siitä, että pysäkille on kaksin-kolminkertainen matka mitä nyt 550:n pysäkille.    

Eikä siinä auta pajamäkeläinen liito-orava eikä valitusten väsääjä eikä allekirjoittajakaan. Se hyvä puoli Raidejokerissa tulee olemaan, että sillä on vain yhdet raiteet. Ei käy niin kuin ratikoille. Niiden reitit ja numerot muuttuvat alvariinsa. Aina pitää reittioppaasta tarkistaa millä ja mihin pääsee.

Kirjoitus on julkaistu elokuun Tanotorvessa 

o

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Peukalon virittäminen

Niin kuin taivaassa Helsingin Kaupunginteatterissa

Vantaan Näyttämön nousu ja lasku