Tuntematon sotilas ja Toinen tuntematon
Monta kertaa
1960-luvun alussa kohtasin Hämeenpuistossa Tampereella arvokkaasti päiväkävelyllä
astelevan kirjailijan Väinö Linnan. Minulla oli koulukirja-asiaa hänen kotinsa
lähellä olevaan kirjakauppaan. Olin lukiolaisena lukenut Tuntemattoman
sotilaan, joka oli ilmestynyt joulukuussa 1954. Olin myös käynyt katsomassa
Edvin Laineen ohjaaman elokuvan vuodelta 1955. Rauni Mollbergin ohjaama
Tuntematon sotilas, joka valmistui 1985, tuli katsottua televisiosta. Pyynikin
kesäteatterissa näyteltiin Tuntematonta sotilasta kesinä 1961 – 1969. Kävin katsomassa esityksen useampana kevänä.
Nyt on
hehkutettu että jokaisen sukupolven pitää tehdä oma Tuntemattomansa. Aku
Louhimies on tehnyt hienon Tuntematon sotilas -elokuvan. Totta kai se on tämän
hetken keski-ikäisten miesten näkemys romaanista, mutta on samalla meidän
vanhempienkin ajatusten mukainen tulkinta Suomen raskaista vuosista.
Olimme kolmen
sukupolven voimin katsomassa Tuntematon sotilasta. Suurimman vaikutuksen se teki
21-vuotiaaseen tyttärentyttäreeni. Kun me muut hieman valitimme, että kolmen
tunnin mittainen elokuva on aika pitkä, oli nuori nainen vakaasti sitä mieltä,
että pituus tehosti asemasodan uuvuuttavaa kestämistä. Ja sen ymmärtämistä miten mieletöntä kaikki oli.
Taistelukohtaukset
tuntuivat loputtomilta, juuri kun pääsi mieleen toive, että tilanne
helpottaisi, alkoi kaikki uudestaan. Teknisesti ja elokuvallisesti
taistelukohtaukset olivat hienoja. Vaikka monessa elokuvan kohdassa odotin
jonkun henkilön tuttua repliikkiä, ei mikään tuntunut liian tutulta ja vanhan
kertaamiselta.
Ehdoton
suosikkini näyttelijöiden joukossa on Eero Ahon Rokka. Armoton taistelija,
tovereistaan huolta pitävä mies, joka kotioloissa ei jaksa juuri puhuakaan. Sota
jättää jälkensä häneenkin.
Tuntemattoman
naiset
Kaksikymmentäkaksi
kirjailijaa on saanut tehtäväkseen kertoa Tuntemattoman sotilaan sotilaiden ja
upseerien elämään vaikuttaneista naisista. On syntynyt Toinen tuntematon, toim.
Johanna Catani ja Lari Mäkelä (WSOY 2017, 376 s.). Monet kirjailijoista ovat kirjoittaneet oman
näköisensä tarinan, jopa niin että tyylistä ja henkilökuvauksesta tunnistaa heti
kuka on kirjoittaja.
Antti Heikkisen
novellissa Jauhot Antti Rokan vaimo menee katsomaan miestään sotasairaalaan.
Hänen käynnillään on vain yksi tarkoitus. Hänen on tavattava miehensä, jotta
voi kertoa tälle tärkeä asia. Evakkopaikassa ei hanketta matkalle lähtöä
ymmärretä ollenkaan.
”-Kuulitko sie?
- Mitä?
- Kyllä sie kuulit. Mie sanoin rakastavani
sinua.
-Ai hitto.
-Miun on mentävä. Juna jättää.
-Silviisiihä siun sit pittää…sanoha
lapsille isält terveisii ja kerro kaikil muillekii tutuil.”
Ei Rokan tarvitse itsestään selvää asiaa
sen kummemmin kommentoida.
Minna Rytisalo
kertoo miten Hietanen kumppaneineen antaa ihmisarvon venäläiselle vangillekin,
Sirpa Kähkönen on rakentanut liikuttavan kuvan Lehdon lapsuudesta, Niina Repo
tavoittaa hienosti poikansa sotamies Vuorelan menettäneen äidin mielenliikkeet,
itsestään selvää on että sotamies Lahden vaimo auttaa miestään piileksimään
kotinurkissa, kun mies on ”karannut” rintamalta. Kirja on tyylikäs kunnianosoitus
Väinö Linnan romaanille.
Kommentit
Lähetä kommentti