Monenlaista teatteriklassikkoa
Hieman
hämmentyneenä ja toisaalta innokkaana olen etsinyt kuntavaaaliehdokasta jota
voisin äänestää. Espoossa uskotaan paljon kokemukseen. Minä en siihen oikein
usko. Miten valtuustossa melkein 30 istunut, voi saada siellä aikaan jotain
mitä ei ole vielä ehtinyt toteuttaa.
En jaksa
kannattaa ajatusta että eläkeikäiset äänestävät kuntien valtuustoihin
eläkeikäisiä. Tästä seuraa että jokainen ikäluokka äänestää vain
ikätovereitaan. Rohkeus, rehellisyys ja asioihin perehtyminen ovat minun
kannattamiani valtteja .
Aivan
itsestään selvää on että hän ei saa olla Henrik Ibsenin Peer Gynt, joka uskoo
itsestään vain suuria. Ryhmäteatterin modernissa Juha Kukkosen ohjaamassa
esityksessä mikään ei ole mahdotonta tälle röyhkeälle ja liikoja itsestään
uskovalle lurjukselle. Santtu Karvonen on niin repäisevä ja huikea Peer Gynt
ettei voi kuin häkeltyneenä ihailla miehen energiaa.
Melkein narsistinen Peer Gynt
Peer Gynt oli
lavalla kaiken aikaa. Puuhasi, hääräsi, matkasi ja murskasi tavalla tai
toisella kaiken mihin ryhtyi. Itsekkään ei tiennyt ketä rakastaa ja ketä olla
rakastamatta. Häkellyttävintä on miten ajankohtainen ja ikiaikainen Ibsenin
Peer Gynt on.
Sitä samaahan
on pakko sanoa Shakespearen näytelmistä. Katariina Kaitue on juhlistanut
25-vuotista näyttelijäntaivaltaan Macbethin lady Macbethinä. Janne Reinikainen
on rakentanut Macbethistä meidän aikaamme sopeutetun tarinan häikäilemättömästä
vallanhimosta Kansallisteatterin suurelle näyttämölle..
Antti
Luusuanniemen Macbethiä on moitittu pehmeäksi ja syrjäänvetäytyväksi. Ehkäpä
onkin niin että vallanhimoinen nainen häärää taustalla tarmokkaasti ja keinoja
kaihtamatta ja mies saakin sitten esittää sovittelevampaa ja myötäelävämpää
vaikka on samaa pahuutta täynnä kuin vaimonsa.
Huikea
Arktinen hysteria
Yhtään
iloisemmalla mielellä en ollut nähtyäni Kansallisteatterissa Marko Tapion
vuosina 1967 ja 1968 ilmestyneistä Arktinen hysteria -romaaneista tehdyn Arto
Kahiluodon ohjaaman näytelmän. Romaani oli aikanaan häkellyttävä ja haastava.
Ja sitä on näytelmäkin.
Lavalla on
yhtaikaa kolmen sukupolven Björkaharrya (Timo Tuominen, Taisto Reimaluoto ja
Timo Torikka). Teatterin tekijät kertovat usein että he haluavat esityksellään
muuttaa katsojien ajatusmaailmaa ja sitä Arktinen hysteria tei ja tekee. Kun
näyttämöllä tapahtuu monta eri asiaa yhtaikaa, hiipii mieleen vähitellen
käsitys elämänmenomme mielettömyydestä ja myös sen rajallisuudesta.
Kaiken
keskellä on voimalaitostyömaa. Sen pitäisi edustaa tulevaisuutta ja kehitystä,
mutta loppujen lopuksi se on kaikkea muuta.
Esitys on
raju ja koskettava, erilainen ja erikoinen, hyvä ja tekisi mieli sanoa erittäin
hyvä.
Naisten
päätön törmäily
Teatteri
Avoimissa Ovissa eletään naisten ruuhkavuosia Marjo Niemen kirjoittamassa ja
Heini Tolan ohjaamassa näytelmässä Keskellä ruuhkaa juoksee nainen. Ruuhkassa
todella joutuvat tänä päivänä pujottelemaan pienten ja vähän isompien lasten
äidit ja mikseivät isätkin.
Marjo
Niemenkin kuvaamat naiset asettavat itselleen liian suuria tavoitteita, vaikka
toisaalta haluaisivat antaa periksi, mutta eivät kuitenkaan uskalla. Nora
Raikamo, Hanna Seppä ja Kate Viljamaa ovat aidosti häkeltyneitä ja elämässään
hieman eksyksissä olevia keski-ikäisiä naisia.
Kommentit
Lähetä kommentti