Rikhard, Taju ja Minna
Hurja Rikhard III
Onneksi on Shakespeare ja hänen hurjat näytelmänsä. Ja
onneksi on myös Jussi Nikkilä ja Kristo Salminen. Kansallisteatterin
Willensaunassa koetaan unohtumattomia teatterihetkiä kun Rikhard III punoo
juoniaan, pettää, tapattaa ja tuhoaa mielensä mukaan. Lukiolaispojat
huokailivat poistuessaan salista että oli sikasiistiä Ja niin olikin.
Willensaunan intiimi tila moninkertaisti jännittävällä
tavalla kaiken mitä näyttämöllä tapahtui. Shakespearen alkuperäisten esitysten
mukaisesti aika montaa naisroolia esitti tällä kertaa mies. Koko näyttelijäjoukko ylsi toinen toistaan
huikeimpiin suorituksiin. Milka Ahlroth, Heikki Pitkänen, Antti Pääkkönen ja Juha
Varis muuntautuivat hetkessä roolista toiseen. Hyvin luontevasti selviytyivät
lapsinäyttelijätkin rooleistaan.
Intensiivinen esitys ei herpaantunut kertaakaan. Ei joutunut
katsomossa ajattelemaan, että tämän kohtauksen olisi ihan hyvin voinut jättää
pois Kaikki oli kohdallaan. Koko esitystä kannatteli Mila Laineen säveltämä ja
esittämä musiikki. Laineen luoma äänimaailma oli kokonaisuudessaan lumoava.
Shakespearen syntymästä tuli tänä vuonna neljä sataa vuotta.
Juhlavuotta jatketaan Kansallisteatterissa ensi vuonna Macbethillä.
Isän alistama tytär
Hurjaa ja vavahduttavaa katsottavaa on myös Helsingin
Kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä Liisa Urpelaisen kirjoittama ja
Laura Jäntin ohjaama Taju. Näytelmä kertoo taiteilija Tyko Sallisen 1879 –
1955) tyttärestä Tajusta, kirjailija Irja Sallasta. Demooninen isä hallitse
Tajun Birgitta Tiaran (1912 – 1966) elämää loppuun saakka. Taju kirjoitti
salanimellä, koska pelkäsi isän reagointeja.
On helppo sanoa ettei toinen ihminen saisi hallita toista.
Mutta näytelmä pystyy myös valaisemaan sitä miten taiteilijan ristiriitainen
mieli harhautui alistamaan tytärtä jatkuvasti. Tajun äiti hävisi tytön elämästä
hyvin varhain. Taju oli kaksi-vuotias kun vanhemmat erosivat ja vaikka lapsi
määrättiin äidille, haki isä tytön luokseen Hyvinkäälle. Äiti ”Mirri” on tuttu
monille Sallisen monista maalauksista.
Tajun roolissa Ursula Salo on häikäisevä. Hän muuntautuu
hetkessä pikkutytöstä omaa uraansa pohtivaksi kirjailijaksi, isänsä
hallitsemasta nuoresta naisesta Nikkilän mielisairaalan asukiksi. Santeri
Kinnunen pahana ja ilkeänä isänä on juuri sitä mitä hänen näytelmässä kuuluukin
olla.
On hätkähdyttävää nähdä tunnustetuista taiteilijoista
arkinen puoli, joka ei aina vastaa mielikuvaa, jonka on imenyt taiteilijan
ansioista. Taju on harvinaisen rohkea ja riipaiseva näytelmä. Mutta se ei
kuitenkaan ole liian ahdistava. Tajun persoonassa on kaiken aikaa toivoa ja
voimaa. Esitys josta on pakko antaa isot kiitokset kaikille mukana oleville:
Iida Kuningas, Rauno Ahonen ja Antti Lang. Esityksen kruunasi Eero Ojasen
säveltämä ja esittämä musiikki.
Liian paljon Minna
Olen aina ihaillut Minna Canthia. Siihen on vaikuttanut
sekin että pienestä pitäen olen kulkenut Minnan patsaan ohi Hämeenpuistossa
Tampereella. Kansallisteatterin Canth, kirjoittanut Seppo Parkkinen ja ohjannut
Kaisa Korhonen, on niin mahtava runsauden sarvi, että sitä ei oikein yhdellä
katsomisella jaksa kannatella. Minnan persoonaa valaistaan uudelta kantilta
moneen eri kertaan.
Kaisa Korhonen on kaiketi monipolvisella ja hajanaisella
ohjauksella halunnut kertoa missä ristitulessa Minna eli. Hän oli suuren
perheen yksinhuoltaja, hän oli liikenainen, hän oli kirjailija ja hän halusi
vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. Temperamenttinen nainen ajautui helposti
kahnauksiin ympäristönsä kanssa.
Cécile Orblin on raikas ja uskottava Minna – vaikka ei
olekaan pönäkkä eikä vihainen kaiken aikaa. Minnan aikalaisia liikkuu näyttämöllä
hieman liiankin kanssa. Jukka Puotila Kaarlo Bergbomina ja Pirjo Luoma-aho Emile
Bergbomina kertovat omaa tarinaa Arkadia -teatterin, sittemmin
Kansallisteatterin historiasta.
Kommentit
Lähetä kommentti