En ole hylännyt läheistäni

Minä olen huono vaimo ja paha ihminen. Määritteet tupsahtivat niskaani kun professori, emeritus eli eläkeläinen Jaakko Valvanne kertoi Helsingin Sanomissa mitä hän ajattelee muistisairaiden omaisista. Ennen kaikkea me, joiden omainen on hoitokodissa, olemme itsekkäitä, koska emme halua hoitaa muistisairasta omaista itse. Vielä vaarallisempia ja pahempia olemme jos omaisemme on sijoitettu hoitolaitokseen vastoin tämän tahtoa eli olemme rikkoneet muistisairaan itsemääräämisoikeutta.  

Yli viisi vuotta olen ollut hoivakodissa olevan muistisairaan vaimo. Syvästi muisti- ja muullakin tavalla sairas läheiseni oli lääkärien diagnoosin mukaan vaaraksi itselleen. Kotiin palaamisesta sairaalajakson jälkeen ei edes keskusteltu. Kerroin miestäni hoitavalla lääkärille tutun lääkärin kertomasta muistisairaan vaimon elämästä. Nainen nukkui ulko-oven eteen levitetyllä patjalla, jotta mies ei yöllä pääsisi ”karkaamaan”. Sinä nukkuisit seisaltaan, arveli lääkäri minulle.

Valvanteen määritelmän mukaan olen itsekäs, mutta minkä määritelmän saan kun olen huolissani, ahdistunut, hämmentynyt mitä vaan kaiken aikaa. En käy mieheni luona joka päivä. Henkiset voimavarani eivät riitä siihen. Haluan viettää viettää tavallista eläkeläisen elämää: ruoan laittoa, kaupassa käymistä, kodin ylläpitämistä, kuntoilua, lenkkeilyä, muiden eläkeläisten tapaamista, lukemista, teatteria, taidenäyttelyjä, lapsenlapsien tapaamisia, lastenlastenlasten hoitamista.

Käyn – en joka päivä mutta - aika monena päivänä hoivakodissa. Hänen kuntonsa mukaan ulkoilemme, autan häntä syömisessä, metsästän kadonneita vaatteita, yritän olla hänelle seuraksi. Autan jos pitää mennä tutkimuksiin sairaalaan. Huolehdin että parturi leikkaa hänen hiuksensa ja jalkahoitaja hoitaa jalat. Minua kuunnellaan kun haluan keskustella mieheni kaikkinaisesta hyvinvoinnista.

En suostu olemaan huono enkä paha. Olen niin hyvä vaimo kuin näissä olosuhteissa voi olla – omasta mielestäni. Aina se ei ole helppoa. Mitä väärää on siinä että omainen haluaa läheiselleen hyvän ja turvallisen hoidon.  

Julkaistu Tanotorvessa 2.11.2022  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Täydelliset häät Krapin kesäteatterissa

KADONNEEN KUULOLAITTEEN METSÄSTYS

Peukalon virittäminen