Turun hieno kaksikko: Seitsemän veljestä ja Taru sormusten herrasta
Hienon teatterikevään upea päätös Turussa. Ensin
perjantai-iltana Seitsemän veljestä ja lauantaina loppu iltapäivästä neljän
tunnin mittainen Taru sormusten herrasta.
Lauri Maijalan Seitsemän veljestä ei ole herättänyt Turussa
samantapaista kansannousua kuin 1972 Kalle Holmbergin ohjaama esitys. Mutta
ainekset kulttinäytelmäksi ovat Maijan ohjauksessa olemassa. Veljekset ovat nyt
Turussa juuri sen näköisiä ja tuntuisia kuin heidän kuuluukin olla. Näytelmä on
oivallinen sekoitus Kiven kertomusta ja Maijan tulkintaa sille millaisia
jukuripäiset nuoret miehet olisivat nyt.
Kaiken keskiössä on lukemaan oppiminen. Ei se monien eri
väittämien mukaan ole itsestään selvää ja helppoa tämänkään päivän lapsille –
olivatpa he sitten tyttöjä tai poikia. Nyt vain asian eteen aletaan tehdä töitä
aikaisemmin mitä aikanaan Toukolan kylässä.
Veljekset ovat urun kaupunginteatterin esityksessä monella
tapaa hyvin tasapäisiä. Kukaan heistä ei nouse selkeästi näytelmän ykköseksi.
Oma suosikkini oli Aapo (Olli Rahkonen). Mutta niin Aapo on ollut niissä
monissa muissakin Seitsemän veljeksen esityksissä mitä olen nähnyt. Juhani
(Joonas Saartamo) ei ollut niin tyhmän jullea mitä hän monta kertaa esityksissä
on. Eero (Paavo Kinnunen) jäi tarpeettomasti taka-alalle. Mielikuvat
veljeksistä säilyivät ehjinä. Simeoni (Markus Järvenpää) oli aidon Simeonin
tuntuinen, Lauri (Jonas Saari) juuri sellainen kuin hänen kuuluukin olla.
Mikään rooli suoritus tai tulkinta ei sinänsä ollut yllättävä, sitä oli
kokonaisuus.
Ohjaaja on pikemminkin tuonut näytille veljesparven eikä
yksittäisiä persoonia. Yhdessä pojat kokevat kaikenlaista ja pitävät toinen
toistensa puolta aina kun tiukka paikka tulee. Mitä nyt vähän Venlan
kosioreissu aiheutti pientä närää, mutta onneksi Venla ei siinä vaiheessa ollut
suopea poikien puuhille ollenkaan.
Näytelmän kaikissa muissa rooleissa oli vain kaksi
näyttelijää. Loistavat Ulla Koivuranta ja Petri Rajala. Heidän taidokkuutensa
ja muuntautumiskykynsä ovat aivan omaa luokkaa. Janne Vasalan lavastus on
mainio. Hauskin yksityiskohta oli pienen pieni pleksilasinen koppero, johon
pojat ahtautuivat jouluaattona saunomaan. Oli kuin olisi oltu
kerrostalokaksiossa joulusaunassa. Tuomas
Lampisen puvustus oli linjassa kaiken
muun kanssa. Eipä ole usein nähty seitsemään veljestä puku päällä, kravatti
kaulassa ja puhdas valkoinen paita pikkutakin alla.
Lauri Maijalan veljekset ansaitsevat paikkansa suomalaisen
teatterin historiassa.
Huikea Taru sormusten herrasta
Kolmekymmentä vuotta sitten istuimme viisi tuntia Suomenlinnassa
holvien suojassa, sade ropisi kesäteatterin uuteen kattoon. Näyttämöllä
matkattiin taianomaisen sormuksen kanssa. Oli örkkiä, hobittia, kääpiö,
ihmisiä, hyviä ja pahoja otuksia. Voitettiin ja hävittiin, juoniteltiin. Mikään
ei Taru sormusten herrassa mene niin kuin hetki sitten on luullut. Tapahtumien
käänteet tempaisivat mukaansa ja jäivät muistin sokkeloihin.
J.R. Tolkien mahtava Taru sormusten herrasta ilmestyi
vuosina 1954 – 55. Kirjaa on myyty 150 miljoonaa kappaletta eri puolilla maailmaa.
Se on yksi maailman myydyimmistä kirjoista. Suuren suosion tarina on saanut
elokuvien myötä.
Turun kaupunginteatterissa on teatterin lavalle rakennettu
upea fantasiamaailma. Suuren teatterin kvalisiliteetit on käytetty hienosti
hyväksi. Tuntuu että vain mielikuvitus on ollut ohjaaja Mikko Koukin, koreografi
Oula Kittin, lavastaja Teemu Loikaksen ja pukusuunnittelija Pirjo Liiri-Majavan
työn rajoitteena. Lavastesuunnittelija Teemu
Loikas kertookin, että fantasiamaailman toteuttamisessa ei ole paljoakaan voitu
käyttää valmiina myytävää tavaraa. Valtaosa on valmistettu alusta asti
teatterin omilla verstailla. Näyttämötekniikan väki huolehtii esityksissä, että
kaikki toimii Konnussa, Rautapihalla, Enttien metsässä, Kalmansuolla, Mordorissa
ja Keski-Maassa niin kuin pitääkin.
Kun ulkoiset puitteet ovat mahtavat, näyttelijätyö
viimeiseen asti hiottua, ääni- ja valomaailman kunnossa, ei voi muuta kuin
ihastella. Sami Keski-Vähälä on muokannut alkuperäistekstin pohjalta ehjän
kokonaisuuden. Tarkasti Taru sormusten
herrasta -tarinan tuntevat voivat harmitella kun kaikki kirjan henkilöt eivät
ole mahtuneet tarinaan. Hyvä niin. Nyt näytelmää pystyy seuraamaan vaikka kirjojen
ja elokuvien tapahtumat eivät olisi tuttuja tai tarkasti muistissa.
Ystävykset Frodo (Stefan Karlsson) ja Sam (Hannes Suominen)
olivat hieno pari. Näyttelijöiden työ oli samalla kertaa tarkkaa ja hyvin
elävää. Klonkku (Miska Kaukonen) ja Gandalf (Mika Kujala) jäivät erityisesti
mieleen. Ei voi kuin ihastella miten hienosti kaikki näyttelijät olivat mukana
fantasiamaailmoissa. On syntynyt näytelmä, joka varmaan jää katsojien mieleen
pitkäksi aikaa.
Ohjaaja Mikko Kouki on onnistunut teoksellaan saamaan katsomoon myös
nuoria. Heitähän kaikkien teattereiden johtajat kaipaavat, me mummut tulemme
aika vähälläkin houkuttelulla.
Hyvä Turku!!!
Kommentit
Lähetä kommentti