Meitä on moneksi
Kukaan ei käynyt kysymästä meiltä saako kotikatumme
toisella puolella olevan entisen kauppa/kioskirakennuksen muuttaa
moskeija-rukoushuoneeksi. Kukaan ei kysynyt voiko naapurostoon perustaa kodin
kehitysvammaiselle. Ei sitäkään käyty esittelemässä että lähitalossa ryhdytään
hoitamaan moniongelmaisia lapsia ja toisessa kuntouttamaan perheitä, joiden
elämä ei ole ihan kohdallaan. Eikä sekään vaadi etukäteislupaa, että lähellä
hoidetaan huonokuntoisia vanhuksia.
Naapurostooni kuuluu monenlaisia ihmisiä, toiset vain
tulevat ja menevät, mutta parkkeeraavat autonsa kotikadulleni tai liikkuvat
sillä jalan. Kaiken tämän keskellä tuntee olevansa osa moninaista yhteisöä.
Kahden pakolaiskeskuksen perustaminen parin kilometrin
päähään merkitsee vain asujamiston entistä monipuolisempaa rakennetta. Tosin
pakolaiskeskuksen asukkaat ovat nuoria miehiä.
Kun Pitäjänmäen kirkolla käsiteltiin pakolaiskeskusten
tuloa alueellemme, oli kuultavissa monenlaista mielipidettä. Pelko on hiipinyt
monen mieleen. Puhuttiin naisten turvassa kulkemisesta, miesten joutilaisuuden
mahdollisesti mukanaan tuovista ongelmista, suomen kielen opettamisen
hitaudesta, asunnon arvon laskemisesta. Siinä tohinassa unohtui että
monenlaista häikkää me kanta-suomalaisetkin saamme aikaan
Enpä minä sen paremmin kuin moni mukaan ikätoverini
hiippaile illan pimeydessä lähimetsien poluilla ja teillä. Kukaan ei korottanut
ääntään ja kertonut millaista kohtelua saavat osakseen jopa lapset. jotka
ihonväriltään ovat erilaisia kuin me täällä aina asuneet. Ennakkoluulomme jopa
rapsahtavat niidenkin niskaan, jotka ovat täällä syntyneet ja puhuvat suomen
kieltä ihan yhtä sujuvasti kuin kuka tahansa meistä.
Meidän helsinkiläisten elämänmenosta saa hyvän läpileikkauksen
Helsingin Kaupunginteatterin Studio Pasilassa. Kummitusjunassa istutaan metron
penkillä ja edetään Mellunmäen asemalta Ruoholahteen. Onneksi ei tarvitse mennä
Espooseen asti. Sinne kun ei vielä pääse metrolla. Lauri Maijalan ja Sinna
Virtasen näkemys metroasemien varrella asuvien elämästä on karua ja
hätkähdyttävän kummallista. Siinä menossa ei kysytä missä on syntynyt ja miksi
oikein elää Suomessa. Nykyteatteria joka ei ole tarkoitettu heikkohermoisille.
Oopperan kummituksen pitäisi olla Suomen
Kansallisoopperassakin satuolento. Mutta kun väliajalla värjötteli ilman
päällysvaatteita oopperan oven ulkopuolella pimeässä hyisessä illassa, alkoi
pakostakin uskoa että Oopperatalossa asuu kummitus. Palokello alkoi soida
tauotta väliajalla. Siinä ihmeteltiin mikä palokelloon on tullut, kunnes joku
vahtimestareista alkoi hätistellä meitä ulos. Kesti minuutteja ennen kuin
kuului kuulutus, joka vaati kaikkia poistumaan talosta ja käyttämään
hätäuloskäyntejä. Niitä ei kyllä näkynyt missään!
Onneksi hälytys koski henkilökunnan tiloissa olevan hissin
konehuoneen antamaa hälytystä eikä näyttämölle näyttävästi ennen väliaikaa
pudonnutta ja liekkeihin leimahtanutta kattokruunua Oopperan kummituksen
huippuhienossa esityksessä.
Esitys jatkui ja saimme nauttia ihanuuden loppuun asti.
Esityksen ylistäminen on tarpeetonta koska kaikki liput on jo myyty loppuun –
lisänäytöksetkin. Turhan harva siis voi hakea vastinetta verorahoilleen
Oopperasta. Voisihan esitystä pyörittää niin monta kertaa että kaikki halukkaat
pääsisivät sitä katsomaan.
Jos olit lukenut tämän Tanotorvesta, lukemisesi oli vain vanhan kertaamista, mutta kuitenkin kiitos että haluat pysyä ajan tasalla siitä mitä teen ja ajattelen.
Kommentit
Lähetä kommentti