Siirry pääsisältöön

Ihastuttava Kaunotar ja hirviö ja kallis leivos

Baletti on minulle aika vieras laji. Kansallisoopperassa olen muutaman kerran päässyt ihailemaan upeiden tanssijoiden huimia hypyn kaaria tai huippuballerinnojen sulokasta liikehdntää. Näitä molempia on kosolti tarjolla Kansallisoopperan Kaunottaressa ja hirviössä. Vilpittömästä rakkaudesta kertova tarina kerrotaan baletin keinoin hienossa lavastuksessa ja kauniin musiikin siivittämänä.

Hirviö ei onneksi ollut hirviö, vaan omalaatuisen tai'an vangiksi joutunut nuorukainen, joka kohtelee linnaansa joutunutta Kaunotarta kunnioittavasti ja hyvin pian myös rakastavasti. Tytön vastarinta murtuu vähitellen. Tarinan eteenpäin viemiseen tarvitaan kissoja, jäniksiä, tuulen henkiä, nymfejä ja fauneja, yön varjoja ja ruusuja.

Näyttämöllä on esiintyjiä melkein "pilvin pimein". Pienet balettikoululaisetkin saavat kokemusta isolla näyttämöllä esiintymisestä. Esityksiä on 14 ja niissä vuorottelee kolme pääparia. Ilmeisesti yhden esityksen läpivieminen on fyysisesti rankka kokemus vai halutaanko vain varmistaa että aina on otettavasti hyvässä vedossa oleva pari esitykseen.

Karla, 10 vuotta oli välillä hieman kyllästynyt kun tarina ei edennyt, vaan kohtaukset venyivät turhan pitkiksi. Itsekin olen valmis myöntämään että tiiviimpi esitys olisi ollut enemmän mieleeni. Sinänsä 2,5 tuntia ei ole pitkä, mutta verkkaisuus häiritsi, kun sitten välillä näyttämölle riensivät komeita hyppyjä tekevät nuoroukaiseet ja meno muuttui samalla konkreettiseksikin vauhdikkaaksi.

Viime talvena näimme Oopperassa umikuningattaren. Sen taikavoima ei ole hellittänyt vieläkään. Esityksessä oli kertoja ja se teki kaiken paljon läheisemmäksi. Silti tarinan taika säilyi.

 Ne kalliit väliaikatarjoilut

Suomen Kansallisteatterissa törmäsin kummalliseen tilanteeseen. Ystävättäreni osti näytelmän käsiohjelman lippukassasta, koska haimme sieltä liput ennen näytöstä. Ohjelma maksoi 3 euroa. Samaa ohjelmaa myytiin kahvipisteessa ja se maksoi 5 euroa.

Isoisssa teattereissa ja muissakin tapahtumissa väliaikatarjoilua ei enää hoida teatteria tai ooppera tai tilaisuuden järjestä itse, vaan yleensä iso ravitsemusliike. Hinnoittelu on sitten sen mukaista eli isoa. Kahvi ja leivos kahdelle väliajalla etukäteen tilanttuna maksaa useimmissa paikoissa 20 euroa. Minkä takia?

Vikahan on meissa ostajissa. Miksi ostamme vaikka ymmärrämme että hinta on todella väärä. Kate eli myyntivoitto on huikea. Tuttavani kertoikin ystäviensä lapsesta, joka sai hoidettavakseen Aleksanterin teatterin kahvilan. Katteet ovat hulppeat. Käsiohjelman myynnistäkin tulee melkoiset voitot.

Miksi rahankäytöllä välillä ei ole mitään väliä. Kun ensin teatteria/konsertti/oopperalippu on maksanut paljon, niin sitten väliaikatarjoilua saa maksaa paljon. Eikä silläkään ole mitään  väliä mitä käsiohjelma maksaa. Kun kerran vietämme iltamme näin, niin maksuilla ei ole väliä.

Onneksi on toiselaisiakin paikkoja. Kom-teatterissa tuoksuu heti ulko-ovella vastaleivottu korvapuusti. Sen ja teen tai kahvin saa muutamalla eurolla. Hyvät tarjottavat löytyy niin Q-teatterista, Teatteri Jurkasta, Teatteri Avoimista Ovista tai Ryhmäteatterista kohtuuhinnalla. He hoitavat kahvilan itse, sitä ei ole kilpailutettu eikä annettu Sodexolle tai Palmialla tai jollekin muutta isolle toimijalle.

Teatteri Hevosenkengässä tarjoilu on hoidettu oivallisesti. Lipun hintaan sisältyy lapsille Ville Vallaton jäätelöpuikko ja aikuinen saa kahvia tai teetä. Jätskin voi syödä joko ennen esitystä tai sen jälkeen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kansallisteatterin Lemminkäinen

Olen lukenut Kalevalani ja Juha Hurmeen Niemen. Niinpä oli olemassa aavistus mitä voisi olla tarjolla Suomen Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä näytelmässä Lemminkäinen, kirjoittaja Juha Hurme ja ohjaus Juha Hurme. Lemminkäisen käsiohjelmassa on luettelo henkilöistä, jotka ovat auttaneet Hurmetta käsikirjoituksen teossa. Listalla on nimiä Aleksis Kivestä Väinö Linnaan, Aristolestä Friedrich Nietzsheen, Lauri Viidasta Eino Leinoon jne.
Pienellä näyttämöllä rajallisessa tilassa nähtiin suuri näytelmä. Näytelmä on lyhyt läpileikkaus meidän suomalaisten sielunmaiseman kehittymisestä. Tähän näytelmään on tarvittu kaksi Lemminkäistä. On Marja Salon hitusen maltillisempi ja realistisempi Lemminkäinen ja on Tomi Alatalon Fleming-Lemminkäinen, joka ei ole hetkeäkään paikallaan ja joka ei myönnä koskaan erehtyvänsä tai tekevänsä mitään väärin.  Parantumattoman valehtelijan itseluottamus on vankkumaton.
Tomi Alatalon Fleming-Lemminkäisen mukana näytelmään tulee säpinää ja sähinää. Akrobaatin…

Vanhuksia voidaan hoitaa hyvinkin

Olen seurannut yli puoli vanhusten hoitoa espoolaisittain ja vähän helsinkiläisittäinkin. Sairaaloiden koneistossa löysin paljon korjattavaa ja valittamisen aihetta. Olin lukemattomia kertoja kuullut tarinoita miten vaikea on saada huonokuntoista vanhusta hoitolaitokseen. Mutta läheiseni oli riittävän huonokuntoinen ja hoitopaikka löytyi nopeasti siinä vaiheessa kun sairaalassa päädyttiin sosiaaliviranomaisten kanssa siihen että hän ei selviydy kotona.

Palvelukotiin piti siirtyä kolmen päivän varoitusajalla. Oli nopeasti päätettävä mitä huonekaluja, vaatteita ja muuta tarvitaan. Vaatteet oli merkattava ja kaikki arvioitava uudelta pohjalta.

Ensin tietysti tuntui ettei mistään tule mitään. Ahdistukseni vain lisääntyi kun muutaman viikon totuttelun jälkeen kerrottiin että on edessä siirtyminen saman talon sisällä toiselle osastolle. Meille vakuutettiin että mieheni pääsee paikkaan, joka sopii hänelle paremmin.

Nyt on pakko myöntää, että ammatti-ihmiset tiesivät mistä puhuivat. Rauhallis…

Juha Hurmeen Kaaskerin Lundström

Kaaskerin Lundström on oman arvonsa tunteva mies. Hän on merikapteeni, joka juovuspäissään täräytti Raha -Rambergin fregatin karille Gotlannissa. Vahinkoa ei olisi sattunut jos Goltanti olisi ollut hieman lännempänä, pohtii Lundström vuosikymmeniä myöhemmin.
Mies on haaksirikon jälkeen päätynyt pienelle Kaaskerin luodolle. Siellä hänellä on ränstynyt mökki, jonka suojissa hän kouluttaa oman pitäjänsä pojille merenkäyntiä ja ennen muuta aritmetiikkaa. Lundström pitää omaa opetustaan niin korkeatasoisena, ettei hän ymmärrä ollenkaan, miksi rikkaammat talolliset ja laivojen omistajat lähettävät poikansa merioppiin Turkuun. Paljon parempaa opetusta häneltä saa.
Lundström on Volter Kilven luomus – yksi hänen Saaristolaistarinoittensa henkilöistä. Lundström on tullut tutuksi ja tulee tutuksi monille kun Juha Hurme eläytyy Lundströmin nahkoihin. Hurme on esittänyt ja esittää Lundströmiä ympäri Suomea. Minä näin hänen esityksensä Teatteri Jurkassa Helsingissä. Juha Hurme on johtanut vuosina 201…