Turun Kaupunginteatterin Hildur
Turun Kaupunginteatterin Hildur-näytelmää on odotettu melkein yhtä suurella innostuksella kuin Satu Rämön Hildur-dekkarisarjan uutta kirjaa. Kirjoja on nyt julkaistu neljä: Hildur (2022), Rosa ja Björk (2023), Jakob (2023) ja Rakel (2024).
Kun näyttämön valot syttyivät, olimme keskellä valtamerta,
missä Hildur oli surffaamassa. Näytelmän lavasteet (Milja Salovaara) ja valomaailma
(Janne Teivainen) olivat huikaisevan hienot. Ne loivat tunteen, että nyt olemme
Islannissa maisemissa, jotka ovat ihan erilaiset mihin olemme Suomessa
tottuneet.
Näytelmän on Rämön kolmesta romaanista dramatisoinut Satu
Rasila ja näytelmän on ohjannut Anne Rautiainen. Niin väliajalla kuin näytelmän
päätyttyä oli helppo napata keskusteluja, joissa pohdittiin saiko näytelmästä ”irti”
mitään jos ei ole lukenut kirjoja. Sai ihan varmasti mutta eri tavalla kuin jos
on etukäteen perehtynyt kirjojen tarinaan ja ennen kaikkea päähenkilöihin.
Asta Sveholm on pääpiirteissään minun mielikuvani mukainen
Hildur. Yllättävää oli että hänen ajatusmaailmansa oli niin sitkeästi kiinni
pikkusisarusten katoamisessa. Vaikka näytelmässä heidän kohtalonsa selvisi, ei
Hildurin tuska hellitä. Vaikeaa hänen oli myös ymmärtää vanhempiaan,
väkivaltaista ja vaimoaan alistavaa isää ja äitiä, joka ei kyennyt repäisemään
itseään irti
Samantapaista loppumatonta ahdistusta omien asioittensa
kanssa painiskelusta poti Hildurin suomalainen kollega, islantilaisia neulepaitoja
neulova Jakob. Välillä tuntui että rikosten, murhien selvittely jäi poliisien
työssä hieman taka-alalle.
Olin lukenut että näytelmän ensi-illassa katsojilla oli
kirjailija Rämön esikuvan mukaan päällään punaista tai islantilainen neulepaita.
Viikko ensi-illan jälkeen meitä punamekkoisia oli yli kuudesta ja puolesta
sadasta katsojasta vain kolme. Ja neulepaitakin oli vain muutamalla.
Olipa vaatteen väri mikä tahansa jäi mieleen kuitenkin
elämä karuissa olosuhteissa ja pienessä yhteisössä, jossa jokainen vahti
toistaan.
Kommentit
Lähetä kommentti