Turun Kaupunginteatterin Hildur

Turun Kaupunginteatterin Hildur-näytelmää on odotettu melkein yhtä suurella innostuksella kuin Satu Rämön Hildur-dekkarisarjan uutta kirjaa. Kirjoja on nyt julkaistu neljä: Hildur (2022), Rosa ja Björk (2023), Jakob (2023) ja Rakel (2024). 

Kun näyttämön valot syttyivät, olimme keskellä valtamerta, missä Hildur oli surffaamassa. Näytelmän lavasteet (Milja Salovaara) ja valomaailma (Janne Teivainen) olivat huikaisevan hienot. Ne loivat tunteen, että nyt olemme Islannissa maisemissa, jotka ovat ihan erilaiset mihin olemme Suomessa tottuneet.

Näytelmän on Rämön kolmesta romaanista dramatisoinut Satu Rasila ja näytelmän on ohjannut Anne Rautiainen. Niin väliajalla kuin näytelmän päätyttyä oli helppo napata keskusteluja, joissa pohdittiin saiko näytelmästä ”irti” mitään jos ei ole lukenut kirjoja. Sai ihan varmasti mutta eri tavalla kuin jos on etukäteen perehtynyt kirjojen tarinaan ja ennen kaikkea päähenkilöihin.

Asta Sveholm on pääpiirteissään minun mielikuvani mukainen Hildur. Yllättävää oli että hänen ajatusmaailmansa oli niin sitkeästi kiinni pikkusisarusten katoamisessa. Vaikka näytelmässä heidän kohtalonsa selvisi, ei Hildurin tuska hellitä. Vaikeaa hänen oli myös ymmärtää vanhempiaan, väkivaltaista ja vaimoaan alistavaa isää ja äitiä, joka ei kyennyt repäisemään itseään irti       

Samantapaista loppumatonta ahdistusta omien asioittensa kanssa painiskelusta poti Hildurin suomalainen kollega, islantilaisia neulepaitoja neulova Jakob. Välillä tuntui että rikosten, murhien selvittely jäi poliisien työssä hieman taka-alalle.

Olin lukenut että näytelmän ensi-illassa katsojilla oli kirjailija Rämön esikuvan mukaan päällään punaista tai islantilainen neulepaita. Viikko ensi-illan jälkeen meitä punamekkoisia oli yli kuudesta ja puolesta sadasta katsojasta vain kolme. Ja neulepaitakin oli vain muutamalla.

Olipa vaatteen väri mikä tahansa jäi mieleen kuitenkin elämä karuissa olosuhteissa ja pienessä yhteisössä, jossa jokainen vahti toistaan.    

 


                             Hildur (Asta Sveholm) ja Björk (Linda Wiklund) 

                                         Kuva Otto-Ville Väätäinen 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Peukalon virittäminen

KADONNEEN KUULOLAITTEEN METSÄSTYS

Lempi Helsingin Kaupunginteatterissa