Täällä Pohjantähden alla Suomen Kansallisteatterissa
Suomen Kansallisteatterista poistuu ensi-illan jälkeen iso joukko tyytyväisenä hykerteleviä katsojia. Olimme kokeneet Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -näytelmää katsoessamme jotain, jolle ei oikein tuntunut eikä tunne nytkään löytyvän sanoja.
Lauri Maijala
on sovittanut ja ohjannut näytelmän. Maijala on ansioitunut näyttelijä, ohjaaja
ja tätä nykyä Lahden Kaupunginteatterin johtaja. Pohjantähti on hänen
ensimmäinen ohjaustyönsä Kansallisteatterissa. Järkälemäisestä Pohjantähti-romaanista
Maijala on muokannut melkein neli-tuntisen näytelmän, joka kohtaus kohtaukselta
kasvaa hienoksi kokonaisuudeksi.
Kaiken
onnistumiseen on tarvittu yli kaksikymmentä näyttelijää, Kati Lukan lavastus,
Auli Turtiaisen puvustus, Kalle Ropposen valosuunnittelu sekä Jani Rapon äänet
ja musiikki, videosuunnittelusta vastaavat Pyry Hyttinen, Kati Lukka ja Kalle
Ropponen.
Näytelmän
vahvin viesti on se kaksijakoisuus, joka Suomeen jäi kansalaissodan jäljiltä.
Pentinkulmalla eivät sen paremmin valkoiset kuin punaisetkaan yrittäneet
peittää toisen osapuolen tekoja. Kummallakin puolella oli tapahtunut sellaista,
jonka olisi suonut unohtuvan, mutta näin ei tapahtunut. Ja tilanne monelta osin
vain paheni 1930-luvulla.
Kaikki alkoi
tietysti Jussi Koskelan (Petri Manninen) ajatuksilla. Ja nopeasti hänen
rinnalleen nousi Alma (Tiina Weckström). Heidän rinnallaan seurattiin nuoren
Elinan (Wenla Reimaluodon) kasvamista iloisesti ”tytön hupakosta” Akseli
Koskelan (Otto Rokka) vaimoksi ja sodassa kaatuvan pojan äidiksi.
Vahvimmillaan esitys
oli hienoissa joukkokohtauksissa. Kun punalippu toisensa jälkeen hulmahti näyttämölle,
oli helppo uskoa puna-atteen voimaan. Enemmän lippumeri vahvisti käsitystä
siitä miten sosialismin aate levisi pieneen maalaisyhteisöön kuin kaikkensa
aatteen puolesta antavan räätäli Halmeen (Timo Tuominen) tai ammattilaispuhujan
Eetu Salinin (Petri Liski) vakuuttelut.
Yhtä
voimallisesti elettiin ja toimittiin valkoisellakin puolella. Ellen Salpakari (Katariina
Kaitue) oli juuri niin napakka ja kiihkomielinen kuin pitikin. Ja myöhemmin
hänen poikansa Ilmari (Pyry Nikkilä) edisti kaikin tavoin valkoisten
aatemaailmaa.
Esitys on
samalla kertaa raju ja rakentava, ravisteleva ja rakastettava. Maijala ei
näytelmällisillä ratkaisuilla halua painottaa miten paljon meidän aikamme
muistuttaa menneitä vuosikymmeniä. Pakostakin mieltä jäi vaivaamaan uskallammeko
uskoa Alma Koskelaa, joka keinutuolistaan käsin muistutti :”Ei ole vielä
aamutonta yötä ollut”.
Sain lipun
Kansallisteatterista.
Kuva Nico Backström
Kommentit
Lähetä kommentti