Täällä Pohjantähden alla Suomen Kansallisteatterissa

Suomen Kansallisteatterista poistuu ensi-illan jälkeen iso joukko tyytyväisenä hykerteleviä katsojia. Olimme kokeneet Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -näytelmää katsoessamme jotain, jolle ei oikein tuntunut eikä tunne nytkään löytyvän sanoja.

Lauri Maijala on sovittanut ja ohjannut näytelmän. Maijala on ansioitunut näyttelijä, ohjaaja ja tätä nykyä Lahden Kaupunginteatterin johtaja. Pohjantähti on hänen ensimmäinen ohjaustyönsä Kansallisteatterissa. Järkälemäisestä Pohjantähti-romaanista Maijala on muokannut melkein neli-tuntisen näytelmän, joka kohtaus kohtaukselta kasvaa hienoksi kokonaisuudeksi.

Kaiken onnistumiseen on tarvittu yli kaksikymmentä näyttelijää, Kati Lukan lavastus, Auli Turtiaisen puvustus, Kalle Ropposen valosuunnittelu sekä Jani Rapon äänet ja musiikki, videosuunnittelusta vastaavat Pyry Hyttinen, Kati Lukka ja Kalle Ropponen.

Näytelmän vahvin viesti on se kaksijakoisuus, joka Suomeen jäi kansalaissodan jäljiltä. Pentinkulmalla eivät sen paremmin valkoiset kuin punaisetkaan yrittäneet peittää toisen osapuolen tekoja. Kummallakin puolella oli tapahtunut sellaista, jonka olisi suonut unohtuvan, mutta näin ei tapahtunut. Ja tilanne monelta osin vain paheni 1930-luvulla.

Kaikki alkoi tietysti Jussi Koskelan (Petri Manninen) ajatuksilla. Ja nopeasti hänen rinnalleen nousi Alma (Tiina Weckström). Heidän rinnallaan seurattiin nuoren Elinan (Wenla Reimaluodon) kasvamista iloisesti ”tytön hupakosta” Akseli Koskelan (Otto Rokka) vaimoksi ja sodassa kaatuvan pojan äidiksi.

Vahvimmillaan esitys oli hienoissa joukkokohtauksissa. Kun punalippu toisensa jälkeen hulmahti näyttämölle, oli helppo uskoa puna-atteen voimaan. Enemmän lippumeri vahvisti käsitystä siitä miten sosialismin aate levisi pieneen maalaisyhteisöön kuin kaikkensa aatteen puolesta antavan räätäli Halmeen (Timo Tuominen) tai ammattilaispuhujan Eetu Salinin (Petri Liski) vakuuttelut.  

Yhtä voimallisesti elettiin ja toimittiin valkoisellakin puolella. Ellen Salpakari (Katariina Kaitue) oli juuri niin napakka ja kiihkomielinen kuin pitikin. Ja myöhemmin hänen poikansa Ilmari (Pyry Nikkilä) edisti kaikin tavoin valkoisten aatemaailmaa.

Esitys on samalla kertaa raju ja rakentava, ravisteleva ja rakastettava. Maijala ei näytelmällisillä ratkaisuilla halua painottaa miten paljon meidän aikamme muistuttaa menneitä vuosikymmeniä. Pakostakin mieltä jäi vaivaamaan uskallammeko uskoa Alma Koskelaa, joka keinutuolistaan käsin muistutti :”Ei ole vielä aamutonta yötä ollut”.

Sain lipun Kansallisteatterista.       


                                              Kuva Nico Backström


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Peukalon virittäminen

Exlibrikseni tarina

Pitäjänmäen uusi sydän