Sjuomen Kansallisteatterin Jotuni

Suomen Kansallisteatterin pienen näyttämön Jotuni on upea ja hurja näytelmä. Anneli Kanto ja Heini Tola ovat keränneet aineistoa Maria Jotunin elämästä ja rakentaneet siitä huikaisevan esityksen. Lisänä on uskomattoman upea näyttelijäjoukko: Sari Puumalainen Maria Jotunina, Antti Pääkkönen Viljo Tarkiaisena, Ilja Peltonen Jukka Tarkiaisena, Heikki Pitkänen Tuttu Tarkiaisena ja Anna Airola Siiri-palvelijana sekä muusikko Salla Markkanen. 

Kun Maria Jotunin romaani Huojuva talo ilmestyi vuonna 1963, riensin heti ostamaan kirjan. Haaveilin kirjallisuuden opiskelemisesta ja halusin olla ajan tasalla kirjallisuusmaailman tapahtumista. Olin lukenut Jotunin novelleja ja ihastunut niiden rehevää kieleen ja monimuotoisiin henkilökuviin. 

Kaksi vuotta sitten ilmestyi Helsingin Pohjois-Haagaan Maria Jotunin tie 6:n päätyseinään Maaria Jokimiehen maalaama muraali Maria Jotunista. Pohjois-Haagassa on lukuisia kadunnimiä, jotka viittaavat teatteriin. 

Näytelmässä vyöryy katsojan tajuntaan kaikki se mistä postuumina julkaistu Huojuva talo kertoo. Jotuni joutui tinkimään kirjoittamisestaan, kun hänestä tuli yliopistouraansa tietoisesti rakentavan Viljo Tarkiaisen vaimo ja nopeaa tahti kahden pojan äiti. Jotuni ymmärsi, että Tarkiaiselle olisi suuresti hyötyä kirjailijavaimosta. Niin oli myös päinvastoin. Mutta millä hinnalla.

Jotuni oli mustasukkainen ja aika ajoin jopa vainoharhainen. Tarkiainen puolestaan väkivaltainen ja täysin kykenemätön ymmärtämään poikiaan. Tarkiaisesta tuli professori ja vaikutusvaltainen kulttuurivaikuttaja. Jotuni oli arvonantoa nauttiva kirjailija, mutta se ei oikein riittänyt hänelle. Huojuvan talon käsikirjoituksen hän lähetti kilpailuun, jonka voittoa hän piti itsestään selvänä. Kun ensimmäistä palkinto ei tullut, ei tullut romaaniakaan. Sen sai julkaista vasta taiteilijan kuoleman jälkeen.

Salla Markkasen musiikki myötäilee välillä herkästi välillä vimmaisella voimalla Jotunin mielentiloja. Lavastus (Katri Rentto) on niukkuudessaan puhutteleva. Puvustus (Tarja Simone) korosti kaiken muuttumattomuutta. Marjo Kuuselan kädenjälki koreografisena konsultoijana toi näytelmään väljyyttä ja todentuntua.


                                    Sari Puumalainen, taustalla Ilja Peltonen

                                    ja Heikki Pitkänen. Kuva Mitro Härkönen. 

 

 

   

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Peukalon virittäminen

Exlibrikseni tarina

Pitäjänmäen uusi sydän