Sjuomen Kansallisteatterin Jotuni
Suomen Kansallisteatterin pienen näyttämön Jotuni on upea ja hurja näytelmä. Anneli Kanto ja Heini Tola ovat keränneet aineistoa Maria Jotunin elämästä ja rakentaneet siitä huikaisevan esityksen. Lisänä on uskomattoman upea näyttelijäjoukko: Sari Puumalainen Maria Jotunina, Antti Pääkkönen Viljo Tarkiaisena, Ilja Peltonen Jukka Tarkiaisena, Heikki Pitkänen Tuttu Tarkiaisena ja Anna Airola Siiri-palvelijana sekä muusikko Salla Markkanen.
Kun Maria
Jotunin romaani Huojuva talo ilmestyi vuonna 1963, riensin heti ostamaan
kirjan. Haaveilin kirjallisuuden opiskelemisesta ja halusin olla ajan tasalla
kirjallisuusmaailman tapahtumista. Olin lukenut Jotunin novelleja ja ihastunut
niiden rehevää kieleen ja monimuotoisiin henkilökuviin.
Kaksi vuotta
sitten ilmestyi Helsingin Pohjois-Haagaan Maria Jotunin tie 6:n päätyseinään
Maaria Jokimiehen maalaama muraali Maria Jotunista. Pohjois-Haagassa on
lukuisia kadunnimiä, jotka viittaavat teatteriin.
Näytelmässä
vyöryy katsojan tajuntaan kaikki se mistä postuumina julkaistu Huojuva talo
kertoo. Jotuni joutui tinkimään kirjoittamisestaan, kun hänestä tuli
yliopistouraansa tietoisesti rakentavan Viljo Tarkiaisen vaimo ja nopeaa tahti
kahden pojan äiti. Jotuni ymmärsi, että Tarkiaiselle olisi suuresti hyötyä
kirjailijavaimosta. Niin oli myös päinvastoin. Mutta millä hinnalla.
Jotuni oli
mustasukkainen ja aika ajoin jopa vainoharhainen. Tarkiainen puolestaan
väkivaltainen ja täysin kykenemätön ymmärtämään poikiaan. Tarkiaisesta tuli
professori ja vaikutusvaltainen kulttuurivaikuttaja. Jotuni oli arvonantoa
nauttiva kirjailija, mutta se ei oikein riittänyt hänelle. Huojuvan talon
käsikirjoituksen hän lähetti kilpailuun, jonka voittoa hän piti itsestään
selvänä. Kun ensimmäistä palkinto ei tullut, ei tullut romaaniakaan. Sen sai
julkaista vasta taiteilijan kuoleman jälkeen.
Salla Markkasen
musiikki myötäilee välillä herkästi välillä vimmaisella voimalla Jotunin
mielentiloja. Lavastus (Katri Rentto) on niukkuudessaan puhutteleva. Puvustus
(Tarja Simone) korosti kaiken muuttumattomuutta. Marjo Kuuselan kädenjälki
koreografisena konsultoijana toi näytelmään väljyyttä ja todentuntua.
Sari Puumalainen, taustalla Ilja Peltonen
ja Heikki Pitkänen. Kuva Mitro Härkönen.
Kommentit
Lähetä kommentti