Kaarlo Bergbomin kootut kärsimykset Suomen Kansallisteatterissa
Ennen kuin esirippu laskeutui Kaarlo Bergbomin koottujen kärsimysten päätyttyä Suomen Kansallisteatterissa, astui Sari Puumalainen, näytelmän Emilie Bergbom lavan reunalle ja kertoi katsomolle, että huhtikuun 9. päivänä 2025 tuli kuluneeksi 123 vuotta siitä kun Kansallisteatterin uudessa toimitalossa vietettiin avajaisia. Tapahtuman kunniaksi lauloimme: Paljon onnea vaan, paljon onnea vaan, paljon onnea Kansis.
Ikimuistettava päivä ja ikimuistettava näytelmä. Tiina
Puumalainen ja Hanna Suutela ovat kirjoittaneet hauskan, hätkähdyttävän ja
historiallisia tapahtumia valaisevan näytelmän. Ensin tuntui että mikä ihmeen
painoylitarkastaja tarvitaan seuraamaan näytelmän kulkua jokaisessa esityksessä.
Ennen muuta koko teatterin henkilökunta odottaa henkeään pidätellen saadaanko
painoasiain ylihallitukselta lupa avajaisten pitämiseen.
Lupaa odotellessa teatterilaisten keskinäiset välit ovat
kovalla koetuksella. Ida Aalberg (uhkea Maria Kuusiluoma) ja Kaarola Avellan
(kipakka Paula Siimes) sanailevat estoitta ja kilpailevat kuka on paras ja
osaavin näyttelijä. Aina välillä tilanne raukeaa ja kaikki havahtuvat siihen
mikä olisi pahin vaihtoehto. Teatterilla olisi uljas ja hieno toimitila, mutta
ei minkäänlaista toimintaa. Avajaisissa oli kaksi juhlaa ja niissä kaksi näytelmäesitystä:
J.H Erkon kirjoittama ja Erkki
Melartinin säveltämä Pohjolan häät sekä Aleksi Kiven Lea, nimiroolissa Ida
Aalberg, musiikkiesityksiä, lausuntaa.
Vaikka näytelmän nimessä puhutaan teatterin johtajan Kaarlo
Bergbomin (palavasieluinen Juha Varis), kärsimyksistä, nousee etualalle hänen
sisarensa Emilie Bergbom (erinomainen, yllättävän monipuolinen Sari
Puumalainen). Jotta kaikki ei olisi vain kärsimystä, tuo Carl-Kristian Rundman
Jalmari Finnenä ilahduttavia hengähdystaukoja koomikon roolissaan.
Puvut olivat upeita, suunnittelija Heli Nynynen. Lavastus ja
videosuunnittelu (Tappo Järvinen) kannattelivat ja esitystä upeasti.
Tekijät ovat hienovaraisesti ja välillä täysin avoimesti rakentaneet
sillan yli sadan vuoden takaiseen tilanteeseen. Moni asia ei ole muuttunut. On ja
oli tahoja, joilla on myös valtaa ja jotka haluavat nujertaa taiteen tekijät.
Taiteella ei ole heidän mielestään mitään merkitystä ja kaikki mahdolliset
rahahanat on taiteen tekijöiltä suljettava. Vuonna 1902 myötämielisyyttä
suomenkielistä teatteria kohtaan ei ollut ylenpalttisesti. Kunnioitettavaa on
että kaikesta nyreksimisestä huolimatta rautatien kupeessa on uljas rakennus. Ja
taiteen tekijöillä voimavaroja pitää puoliaan.
Juha Varis, Maria Kuusiluoma ja Paula Siimes
Kuva Stefan Bremer
Kommentit
Lähetä kommentti