Minä ja jalkapallo





Pilkku, paitsio, rajaheitto, varoitus, rankkarikisa, keltainen kortti, kanveesi, ilmatila, vapaapotku, viikateliike, pitkä avaus, liimana pinnassa.

Kummallista kieltä, käsittämättömiä termejä. TV-ruudulla salskeat nuoret miehet juoksevat ja juoksevat. Ja kaiken aikaa minä toivon että pallo, jonka perässä pelaajat juoksevat menisi

jompaankumpaan maaliin. Katson jalkapallon MM-kisoja telkkarista suorana lähetyksenä.


Veljeni pelasivat jalkapalloa. Heidän harjoituksiaan tai otteluitaan en käynyt koskaan katsomassa. En pitänyt nurkissa lojuvista treenikasseista enkä hikisistä treenikamoista. 

Olin yli 20-vuotias kun seisomapaikoilla seurasin jalkapallomaaottelua Helsingin Olympiastadionilla.  Välillä yritin kysyä ystäviltäni, joiden matkassa olin tullut otteluun, mitä kentällä oikein tapahtuu. Mistä tulee paitsio, miksi jotakuta rangaistaan, mistä tulee rajaheitto? Kaverit kehottivat ystävällisesti minua olemaan hiljaa. Kysymykseni häiritsivät heidän katsomistaan. Lupasivat kertoa tauolla, mutta kertomatta jäi.

Toista kertaa en otteluja ole mennyt katsomaan. Telkkarista jalkapalloselostuksia olen kuullut kymmeniä, välillä yrittänyt seuratakin kentän tapahtua. Lehtien urheilusivuilta saatoin pongata jonkun kuuluisan pelaajan ja päätin seurata hänen pelaamistaan. Mutta kun suosikkipelaajat kolmatta kertaa ensimmäisen erän aikana makasi kippurassa nurmikolla, päättelin että on liian jännittävä laji minulle.

Mutta nyt! Minä iltauninen mummi tuijotan joka ottelun viimeiseen rankkaripotkuun saakka, oli kello mitä tahansa. Kesken ottelun pitää lähetellä viestejä ystävättärille. Olemme tartuttaneet innostuksen toinen toisiimme.   

Kun ei tiedä joukkueiden oletetusta tasosta voi huoletta kannattaa väärää joukkuetta. Mutta monen tutun suosikki Saksa putosi jo ajat sitten. Brasilian piti mielestäni olla ilman loppuotteluissa ja miten kävikään.

Isäni oli kahteen eri otteeseen työkeikalla Brasiliassa. Pitkään ymmärsin, että Pele on maailman parhaimpia jalkapallonpelaajia ja että Brasiliaa kannattaa kannattaa.

Nyt suosikkini on Kroatia! Pakko katsoa kaikki loput ottelut.  



Kommentit

  1. Minä en koskaan ole ollut kovin kiinnostunut urheilusta, mutta nyt siihen on tullut muutos. Tuttujen kanssa olemmekin menossa pian jonnekkin ulos, missä on sport-tv. Voi sitten katsella hieman erilaisessa ympäristössä ja jakaa mietteitä. Enköhän minäkin pian säännöt opi.
    https://www.groovetownjack.fi/palvelut-ja-tilat

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Täydelliset häät Krapin kesäteatterissa

KADONNEEN KUULOLAITTEEN METSÄSTYS

Peukalon virittäminen