Kansallisteatterin Lemminkäinen
Olen lukenut Kalevalani ja Juha Hurmeen Niemen. Niinpä oli
olemassa aavistus mitä voisi olla tarjolla Suomen Kansallisteatterin pienellä
näyttämöllä näytelmässä Lemminkäinen, kirjoittaja Juha Hurme ja ohjaus Juha
Hurme. Lemminkäisen käsiohjelmassa on luettelo henkilöistä, jotka ovat
auttaneet Hurmetta käsikirjoituksen teossa. Listalla on nimiä Aleksis Kivestä
Väinö Linnaan, Aristolestä Friedrich Nietzsheen, Lauri Viidasta Eino Leinoon
jne.
Pienellä näyttämöllä rajallisessa tilassa nähtiin suuri
näytelmä. Näytelmä on lyhyt läpileikkaus meidän suomalaisten sielunmaiseman
kehittymisestä. Tähän näytelmään on tarvittu kaksi Lemminkäistä. On Marja Salon
hitusen maltillisempi ja realistisempi Lemminkäinen ja on Tomi Alatalon Fleming-Lemminkäinen,
joka ei ole hetkeäkään paikallaan ja joka ei myönnä koskaan erehtyvänsä tai
tekevänsä mitään väärin.
Parantumattoman valehtelijan itseluottamus on
vankkumaton.
Tomi Alatalon Fleming-Lemminkäisen mukana näytelmään tulee
säpinää ja sähinää. Akrobaatin taitoja tarvitsevat kaikki näyttelijät ja jopa
muusikot Oskari Lehtonen ja Jesse Ojajärvi. Lehtosen ja Ojajärven esittämä
Petra Poutanen-Hurmeen musiikki on huikaisevaa. Äänimaailma sopii niin
Kalevalan säkeiden poljennoksi kuin tämän päivän bisness-strategian
taustamaailmaksi.
Kalevalan lukeneet tietävät että Lemminkäiselle ei käynyt
hyvin, niin kuin ei käynyt Väinämöisellekään kavereittensa kanssa. Näytelmässä
Lemminkäisten äiti (sopivan kireä ja topakka Kristiina Halttu) yrittää
romurautabissneksellään saada aikaan mahtavan omaisuuden. Mutta huonostihan
siinä käy.
Ei ole apua siitäkään että Flemingin vaimo (tunteikas Saara
Kotkaniemi) yrittää omalta osaltaan saada miestään kuriin ja yhteisiä asioita
kuntoon.
Jos on Tomi Alatalon liikunnallisuus huikeaa katsottavaa,
on sitä myös Cécile Oblin kettumaisesti hiiviskelevän ja välillä
voimaperäisesti iskevän Louhivuoren osuus. Antti Pääkkönen on Lemminkäisten
aseenkantajana Tiera uskollinen ja rauhaa rakastava, hän on roolissaan samalla
kertaa hitusen hyväntahtoinen hölmö ja kaukaa viisas. Terhi Panula, Tieran
vaimona Tuirana on taustalla hääräävä, miestään kaipaava hyvin kalevalainen.
Kaiken kantavana elementtinä on lavastus ja puvustus. Heini Maarasen hienoa ja oivaltavaa työtä.
Juha Hurme haluaa monella eri tavalla kertoa meille miksi
me olemme juuri sellaisia kuin olemme ja miksi meistä ei ole voinut tulla
toisenlaisia. Lemminkäinen -näytelmä on osa sitä tarinaa.
Ihailijaklubin kolme ihailtavaa
Olen perustanut kolmen suomalaisen teatteriohjaajan ihailijakerhon,
hienosti sanottuna fan-klubin. Meitä on vasta kaksi jäsentä, mutta jäseniä on
varmaan helppo saada kunhan aloitamme jäsenhankinnan.
Klubit perustetaan Juha Hurmeelle, Lauri Maijalalle ja
Heini Tolalle. Tietysti on muitakin lahjakkaita ja omaperäisiä ohjaajia, mutta
emme ennätä kaikkia seurata.
Vielä on näkemättä Juha Hurmeen Hullu, onneksi se tulee
Kanneltaloon ja Lauri Maijalan Seitsemän veljestä Turun kaupunginteatterissa,
sinne ehtii vielä keväällä.
Heini Tolan töitten takia ei tarvitse matkustaa muualle.
Teatteri Avoimet Ovet hemmottelee katsojiaan älykkäillä ja aina uutta muotoa ja
toteutusta tarjoavilla näytelmillä. Tämän kevään näytelmä on Aino Kallaksen
Sudenmorsian. Monikerroksinen ja moniulotteinen tarina naisesta, josta tulee
susi tai sitten ei tule.
Tomi Alatalo ja Marja Salo. Valokuva Tommi Mattila.
Kommentit
Lähetä kommentti