Yhdistyksen ylistys


Olen ollut toistakymmentä vuotta eläkkeellä. Olen saanut sinä aikana uusia ystäviä ja hyvin paljon uusia tuttavia. Olen saanut paljon uutta tietoa ikäihmisen elämänlaatua kohentavista ja ylläpitävistä asioista. Olen retkeillyt, matkustanut, käynyt teatterissa, konserteissa ja näyttelyissä. Olen jumpannut, käynyt kuntosalilla, vesijumpassa, joogassa, senioritanssissa, muistikerhossa, neulekerhossa. 

Olen myös saanut paljon tietoa ja käytännön kokemusta yhdistys- ja kansalaistoiminnasta. Olen oppinut tekemään asioita yhdessä uudella tavalla. Olen jopa oppinut järjestämään matkoja, juhlia ja kokouksia, tilaamaan busseja, teatterilippuja, ruokailuja.

Tämän kaiken olen tehnyt yhdessä monen muun kanssa ilman EU:ta ja palkattuja työntekijöitä. Liityin heti eläkkeelle jäätyäni Pitäjänmäen Eläkkeensaajiin. Yhdistyksessä oli silloin 45 jäsentä, nyt 250. 

Pitäjänmäellä on muitakin eläkeläisyhdistyksiä, Korttelikerho ja seurakunnan toimintaa. Valtaosa tästä kaikesta toimii täysin vapaalehtoisvoimin.

Eläkkeensaajien toiminta on niin aktiivista ja monipuolista, että jäseniä on tullut mukaan muistakin kaupunginosista. Vahvuutenamme on monipuolinen toiminta ja aktiiviset puuhanaiset ja muutama mieskin.

Kyseessä ei ole vain yhdistystoiminta eikä vain kansalaistoiminta, vaan tärkeä työ ikäihmisten toimintakyvyn ylläpitämisessä. Saamme saman yhdistyksen piirissä niin henkistä kuin fyysistä terveyttä lisää. Moni on saanut uuden sydänystävänkin.


Mutta tämä kaikki on yleisen käsityksen mukaan toimintaa, joka ei ylitä uutiskynnystä, ei ole mediaseksikästä eikä vello somessa. Tuntemukseni mukaan kaikki sellainen ikäihmisiin kohdistuva toiminta, jossa on mukana palkattuja työntekijöitä ja johon saadaan yhteiskunnan rahaa, mikä parasta jopa EU:n rahaa on arvokasta ja kopioimiskelpoista. 

Eläkkeensaaja-yhdistyksiä on kymmeniä, satoja pitkin maata. Lisäksi muiden eläkeläisjärjestöjen yhdistykset. Toimintaa on niin että päätä huimaa. Mutta me puurramme omin voimin ja kaikesta nuivasta suhtautumisesta huolimatta jäseniä tulee koko ajan lisää. Tärkeintä on se mitä yhdistyksen myötä saa itselleen. 



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Täydelliset häät Krapin kesäteatterissa

KADONNEEN KUULOLAITTEEN METSÄSTYS

Peukalon virittäminen