Epävarmuuden sietäminen

Sote-soppaan minunkin on pakko laittaa kauhani tai oikeastaan vain pikkulusikka. Olen saanut vuosien mittaan niin moneen kertaan apua terveyteni hoitamiseen ja kohentamiseen, jotta voin kuvitella olevani pieni asiantuntija.

Onneksi asun Helsingissä kaupunginosassa jossa lääkärille pääseminen ei ole mahdotonta. Kun soitan terveydenhoitajan numeroon, minulle soitetaan takaisin useimmiten tunnin-parin sisällä ja sitten asiat alkavatkin lutviutua.

Lääkeresptejä olen uusinut Asiointi sivujen kautaa, sieltä olen tilannut ajan tämän syksyn influenssa-rokotukseen, Tietokoneen uumenista löytyy tieto siitäkin millaisista lääkkeistä minulla on e-reseptit ja sairauskertomukset löytyvät sieltä.

Nyt en sitten tiedä miten minun ja muiden käy. Mitä tarkoittaa kun raha seuraa potilasta, mitä tapahtuu kun minulla on valinnan vapaus, mistä tingitään kun säästöjä pitää löytyä.

Kuka kertoo eduista

Silmäklinikalta kotiutuessani olisin voinut tilata Kela-taksin. Seinässä oli puhelin, josta piti soittaa - numero oli varattu vaikka yritin monta kertaa. Numero joka oli seinässä ei vastannut. Kävelin tavalliselle taksille, joka oli aika lähellä Klinikkaa. Mutta se ei ollut Kela-taksi.

Minulle jäi epäselväksi, missä Kela-taksien varasto Mielahden alueella on. Kun ei ole koko ajan tekemisissä Kelan ym. systeemien kanssa, ei osaa etuja käyttää. Ensi vuonna Kela-taksin omavastuu on 25 euroa eli ensin pitää maksaa itse 25 euroa ja vasta sen jälkeen saa Kelan tukea. Jos näitä omavastuita kertyy yli 275 euroa, saa taksille ajaa ilman omavastuuta. Samanlainen syteemi on lääkkeissä - niidenkin omavastuu kasvaa.

En minä ennen tätä syksyä tiennyt eläkeläisten erityisasumistuestakaan. Ja pidän itseäni fiksuna ja tietäväisenä, mutta todellisuudessa en tiedä pientä eläkettä saavan mahdollisista tuista ja eduista. Mistä nämä tiedot yleensä saadaan!

Kun se sote-raha sitten aikanaan seuraa minua, niin missä kerrotaan miten paljon rahaa on käytettävissä ja missä sitä saa käyttää.

Onneksi minun kaihisilmäni leikattiin ennen sote-sopua.

  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Täydelliset häät Krapin kesäteatterissa

KADONNEEN KUULOLAITTEEN METSÄSTYS

Peukalon virittäminen