Huippuesityksiä Teatteri Jurkassa
Yhtä periksiantamattomia ja omanarvon tuntoisia kuin
Niskavuoren Hetan päähenkilö ovat Teatteri Jurkan näyttämöllä esiintyvät
näyttelijät Ella Mettänen ja Eero Ojala. Heillä on näytelmässä yhteensä 16
roolia, tärkeimpinä tietysti Heta, Niskavuoren tytär, Muumäen emäntä ja Akusti,
entinen Niskavuoren renki, Muumäen isäntä, Hetan mies.
Hella Wuolijoen näytelmästä ovat esittäjät ja ohjaaja Henri
Tuulasjärvi rakentaneet pakahduttavan hienon esityksen. Hetan ylpeys ja
jääräpäisyys säilyvät loppuun asti, Akustille Heta ei voi antaa arvoa
kuolemankan jälkeen. Ei vaikka koko yhteisö, missä he elävät arvostaa uutteraa
ja aikaan saapaa miestä monella tavalla. Heta on se, joka ei Akustia passaa
eikä palvo. Heta on viimeistä piirtoa myöten niskavuorelainen välittämättä
siitä mitä Akusti tekee, ostaa ja omistaa.
Heta ei omassa rakkaudettomassa elämässään kestä, että
Muumäen piika Siipirikko palvoo ja ihailee Akustia. Akusti arvostaa ja suojelee
Siipirikkoa omalla eleettömällä tavallaan. Siinä missä Heta on töykeä
Siipirikolle, hän on sitä paljolti myös lapsilleen riippumatta siitä kenen isän
lapsia he ovat.
Jurkan pikkuruinen huoneteatteri vaatii esiintyjiltään
paljon. Yleisöä ei voi huijata ja unohtaa hetkeksikään. Ella Mettänen vangitsi
katsellaan välillä koko yleisön, piti pihdeissään kuten on tapana sanoa. Eikä
häntä paljon huonompi ollut Eero Ojalakaan.
Hella Wuolijoen mahtavuus on siinä, että kuvatessaan Hämeen
talonpoikaista yhteisöä, hän samalla osasi kuvat meitä suomalaisia riippumatta
ajasta ja paikasta.
Rakastajakin lumosi
Samaa tinkimätöntä esittämisen paloa oli myös Teatterissa
Jurkassa näkemässäni Harold Pinterin Rakastajassa. Kymmenen vuotta sitten
ohjaajaksi opiskeleva Essi Rossi ja näyttelijälinjan opiskelijat Milla Kangas
ja Lauri Tilkanen tekivät Teatterikorkeakoulussa Rakastajan. Uusintaesitys on
varmasti erilainen, mutta hieno se on.
Rakastajan aviopari on tehnyt erikoisen sopimuksen. Kun
Richard lähtee töihin kirjanpitojensa pariin, Sarah tapaa rakastajansa
pariskunnan kotona. Pinter halusi näytelmällään asettaa normatiivisen
parisuhteen puntariin. Onko kaikki aina sitä miltä se näyttää. Tätä jäi
pakostakin pohtimaan näytelmän jälkeen.
Kommentit
Lähetä kommentti